De Nederlandse discountketen SoLow ziet potentieel voor een zestigtal winkels in Nederland en een tiental Belgische vestigingen. De retailer in feest- en knutselartikelen wil in de tweede jaarhelft de grens oversteken.
Naar Vlaanderen in 2022
In 2020 nam investeerder Vendis Capital een meerderheidsbelang in de non-fooddiscountketen en dat gaat meteen met een forse opschaling gepaard. Wat in 2003 startte als een marktkraam, is nu een keten met 39 winkels in Nederland en een waardering van ruim 15 miljoen euro. Met de aanstelling van CEO Gert-Jan Becks schakelt het bedrijf vandaag nog een versnelling hoger.
Alleen al in de komende maanden moeten er in Nederland zeven winkels bij komen, vertelt Becks aan Retailtrends. Wellicht worden dat er meer als het concept – met de focus op beleving, feestartikelen en hobbymateriaal – aanslaat in kleinere steden, zoals Doetinchem en Alphen aan den Rijn. De topman ziet potentieel voor in totaal vijftig à zestig Nederlandse winkels. Op langere termijn bekijkt SoLow de mogelijkheden in Duitsland en Frankrijk.
In de tweede helft van dit jaar trekt SoLow normaal gezien ook naar Vlaanderen. Diego Abeel is aangetrokken als countrymanager, die er verschillende testwinkels moet openen. Als de formule aanslaat en na mogelijke aanpassingen bepaalt de keten hoe snel en hoeveel vestigingen er in België komen. Op dit moment gaat de discounter uit van maximum tien verkooppunten.