In het laatste kwartaal van 2021 tekende Danone de sterkste omzetgroei op in zeven jaar tijd. Niet toevallig was het ook van toen geleden dat de prijzen nog zo stegen.
Prijzen zullen nog meer stijgen
Antoine De Saint-Affrique, sinds vorig jaar CEO van Danone, krijgt goede punten op zijn eerste rapport: in het vierde kwartaal van vorig jaar steeg de totale omzet 10,9%, de snelste omzetgroei in zeven jaar. Net op dat moment voerde ’s werelds grootste yoghurtproducent ook de sterkste prijsstijgingen door sinds 2014.
Over het hele jaar groeide de omzet met 2,8% tot 24,28 miljard euro. Vooral de watermerken (Evian en Volvic) deden het goed met een omzetgroei van 7,2%, maar ook de zuivel- en plantaardige producten groeiden met 3,7%. De nettowinst kwam uit op 1,92 miljard euro, iets minder dus dan de 1,96 miljard euro een jaar eerder.
Het spook van de inflatie blijft evenwel ook in 2022 rondwaren: de kosten zullen dit jaar tussen de 10 en 15% stijgen, waardoor verdere prijsverhogingen onvermijdelijk zijn, vertelt CFO Jürgen Esser aan Bloomberg. De kosten van melk, verpakkingen en transport gaan al maanden de hoogte in, en dat zal dit jaar alleen maar versnellen.
Zoeken naar evenwicht
Voor Danone betekent het evenwel een moeilijke evenwichtsoefening, want sinds 2015 zakt de groei in leveringen elk jaar. Hogere prijzen kunnen voor een verdere terugval in de volumes zorgen. In 2021 moest het bedrijf ook een fikse reorganisatie doorvoeren: liefst 2000 managementbanen werden geschrapt en de yoghurtmaker belooft tegen 2023 een miljard euro te besparen.
Toch zijn er hoopgevende signalen: in het vierde kwartaal groeiden de leveringen weer, ook in Noord-Amerika. Dat is goed nieuws, want daar heeft Danone al het grootste deel van zijn producten duurder gemaakt. Ook in de ontwikkelingslanden stegen de prijzen al, Europa volgt nu. “We doen het nodige voor redelijke prijzen”, belooft De Saint-Affrique, die nog meer productiviteit wil. “We moeten een balans zien te vinden tussen concurrentievermogen en prijs.”