Keukenpapier kost 10% meer, mayonaise is 8% duurder dan een jaar geleden. Test-Aankoop maakt een nieuwe staat op van de prijsstijgingen in de supermarkt.
Pasta kwart duurder
In een jaar tijd zijn de prijzen in de Belgische supermarkten gemiddeld met 3,4% gestegen. Dat besluit Test-Aankoop uit een nieuwe steekproef met een korf van 300 producten. “Sommige producten zijn een pak duurder geworden”, is het besluit. Al is er veel variatie tussen de verschillende productcategorieën.
Uitschieters zijn huishoudpapier, kruidenierswaren, zuivelproducten en groenten. Zo zijn papieren zakdoekjes, toiletpapier en keukenrollen ruim 7% duurder geworden in het afgelopen jaar; keukenrol kost gemiddeld zelfs 10% meer. Frituurolie, spaghetti en capellini zijn bijna een kwart duurder geworden, terwijl gemalen koffie en koffiepads +13% gingen.
De prijzen voor zuivelproducten gingen met 5% de lucht in, met boter als uitschieter (+13%). Voor mayonaise, olijfolie en honing betalen consumenten algauw 8% meer. Groenten zijn vandaag gemiddeld bijna 5% duurder dan een jaar geleden, vlees kost zo’n 3% meer.
Einde niet in zicht
Toch zijn er ook producten die goedkoper werden, vooral dan onder de verzorgingsproducten. Douchegel kost gemiddeld 3% minder, voor tandpasta betalen mensen anderhalf procent minder en shampoo werd een procent goedkoper. Ook hondenbrokken daalden 3% in prijs, volgens Test-Aankoop.
Maar daar zal het niet bij blijven. Momenteel publiceert de ene na de andere FMCG-producent zijn jaarcijfers voor 2021, en steevast komt daar ook een waarschuwing bij dat de prijzen dit jaar verder zullen stijgen.