Walmart blijft met voorsprong de grootste retailer ter wereld, maar wie profiteerde nog van de coronapandemie? Deloitte stelt zijn jaarlijkse top 250 van retailkampioenen voor, en daar zitten ook een aantal Benelux-spelers bij.
Wereldwijd in opwaartse koers
Voor wie actief is in e-commerce en food zijn het goede tijden geweest sinds het coronavirus de kop opstak. Het resultaat is duidelijk te zien in het rapport Global Powers of Retailing, dat Deloitte elk jaar opstelt. De top 250 van grootste retailers ter wereld wist qua omzet én winst het voorgaande jaar te overtreffen, dankzij een sterkere focus dan ooit op e-commerce en FMCG, zo blijkt uit de analyses van het voorbije boekjaar.
Ondanks de vele uitdagingen groeit de wereldwijde retailsector, concludeert Evan Sheehan, hoofd global retail bij Deloitte. “Ondanks een jaar van economische horten en stoten lijkt de detailhandel op een opwaartse koers te zitten, met innovatie op het gebied van digitaal en duurzaamheid als opwindende lichtpuntjes tegen een achtergrond van disruptie en onzekerheid”, aldus Sheehan.
De eerste Chinees is er
De tien grootste retailers groeiden zelfs met dubbele cijfers, en ondanks de economische onrust vonden ze nog allemaal – zonder uitzondering – extra tijd of middelen om in duurzamere praktijken en producten te investeren. Terecht, volgens Deloitte, want 55% van de consumenten heeft in de afgelopen vier weken een duurzaam product of dienst gekocht.
Het succes van e-commerce zorgde bovendien voor een opvallende nieuwkomer in de top 10: JD.com komt op de negende plaats binnen, als eerste Chinese speler in de ranking. Dat had het platform te danken aan een omzetgroei van ruim 27% in boekjaar 2020. De enige andere nieuwkomer in de top 10 is Target, die tijdens de lockdowns een tweede adem heeft gevonden. CVS en Tesco zijn daarentegen uit de top 10 verdwenen.
Behalve e-commerce viel onder de sterkste retailers ter wereld ook een snelle winkelexpansie op en een toename van het aantal fusies en overnames. Deloitte verwacht dat in 2022 nog meer van dat alles volgt. “De retailers die consumenten kunnen bieden wat ze willen, waar ze het willen en wanneer ze het willen, zullen degenen zijn die blijven winnen – ongeacht waar ze actief zijn”, luidt het advies. Er zit immers nog veel klantenverloop aan te komen, dus is het nog nooit zo belangrijk geweest om te anticiperen op de behoeften van de klant.
Benelux zorgt voor sprinters
In de ruimere top 250 valt op dat 66% van de bedrijven FMCG-spelers zijn; supermarkten met andere woorden. Bijna de helft (48,4%) zijn Amerikaanse retailers, 32,7% is Europees. Waar de Amerikanen samen goed waren voor 9,2% omzetgroei, steeg de omzet bij de Europeanen met slechts 1,1%. Dat mag niet verwonderen, aangezien de Amerikaans gedomineerde top 10 verantwoordelijk is voor een derde van alle omzet in de hele top 250. Hun (gewogen) gemiddelde groei was dubbel zo hoog als die van alle 250 retailers samen.
Toch staan ook verschillende retailbedrijven uit de Benelux hun mannetje in de lijst. Ahold Delhaize is een plaats gezakt naar nummer 13, ondanks 12,8% omzetgroei. Rivaal Jumbo ging daarentegen negentien plaatsen omhoog naar plaats 126, met dank aan 13,8% omzetgroei. Onder de Belgen ging Colruyt Group zeven plaatsen omhoog naar 113. Zij nemen het stokje van Grootste Belg over van Louis Delhaize, dat veertien plaatsen gezakt is en eindigt op plek 133. De supermarktgroep heeft volgens Deloitte 8,1% omzet verloren in 2020.
In non-food is de in Nederland gevestigde Ikea Group twee plaatsen gestegen naar nummer 24. De woonketen verloor nochtans 4,1% omzet in 2020. Action en Ahold Delhaize staan ook bij de vijftig snelste groeiers, met een jaarlijkse groeiratio van respectievelijk 22,6% en 14,4%.
De top tien van ’s werelds grootste retailers (op basis van omzet):
-
(=) Walmart (VS: 559,1 miljard dollar, +6.7%)
-
(=) Amazon (VS: 213,5 miljard dollar, +34.8%)
-
(=) Costco (VS: 166,761 miljard dollar, +9.2%)
-
(=) Schwarz Group (Duitsland: 144,3 miljard dollar, +10%)
-
(+2) The Home Depot (VS: 132,1 miljard dollar, +19,9%)
-
(-1) Kroger (VS: 131,6 miljard dollar, +8,3%)
-
(-1) Walgreens Boots Alliance (VS: 117,7 miljard dollar, +1,5%)
-
(=) Aldi (Duitsland: 117 miljard dollar, +8,1%)
-
(+4) JD.com (China: 94,4 miljard dollar, +27,6%)
-
(+1) Target (VS: 92,4 miljard dollar, +19,8%)