HelloFresh heeft vorig jaar bijna de kaap van een miljard geleverde maaltijden gerond. De leverancier van maaltijdboxen blijft stevig groeien: zelfs ondanks de coronaversoepelingen boekte het Duitse bedrijf vorig jaar alweer een recordomzet.
Van start in Azië
HelloFresh tekende in 2021 weer spectaculaire groeicijfers op, nadat de formule voor maaltijdboxen in 2020 al alle records had gebroken. De omzet steeg met liefst 60% tot 5,99 miljard euro, goed voor 964 miljoen maaltijden in zeventien landen. Een jaar eerder bezorgde het bedrijf nog 601 miljoen maaltijden. Niet alleen bestelden de 7,2 miljoen actieve klanten (+37%) meer dan voor de coronapandemie, ze gaven gemiddeld ook meer uit per bestelling.
Het Duitse bedrijf gaat er prat op dat de groei de winst positief mee evolueerde. De aangepaste brutowinst (ebitda) steeg met 4,4% naar 527,6 miljoen euro – en dat ondanks flinke investeringen, zoals de lancering van de formule in Noorwegen, Italië en zelfs Japan. HelloFresh test er het potentieel van de Aziatische markt. Tegelijk was er een overname in Australië (Youfoodz) en de opening van nieuwe productiefaciliteiten in verschillende landen. De winstmarge daalde door dit alles wel licht naar 25%.
Aanbod uitbreiden
In het vierde kwartaal boekte HelloFresh een recordomzet 1,58 miljard euro, goed voor een stijging van 43%. In sommige landen golden toen verstrengde coronamaatregelen of zelfs lockdowns, zeker voor de horeca, maar het bedrijf noemt zelf de uitbreiding van het aantal recepten en het aanvullend productassortiment (HelloFresh Market) als redenen.
Voor 2022 verwacht de leverancier van maaltijdboxen niettemin een vertraging omwille van de wereldwijde economische onzekerheid. Het bedrijf is van plan om onverminderd te blijven investeren, onder andere in de opstart in twee nieuwe landen dit jaar, extra technologie en de lancering van een nieuw merk.