De kostenverhogingen in de bevoorradingsketen zijn ongezien, bevestigt ook Aldi. Elke vraag naar een tariefverhoging wordt wel aan een kritische doorlichting onderworpen: “Sommige fabrikanten gaan kort door de bocht.”
“Nooit meegemaakt”
“Ik moet toegeven dat ik dit nog nooit heb meegemaakt. We zien stijgingen voor vele factoren, en met hoge percentages. Dat is echt ongezien”, zegt Natalie Duthoy, managing director categoriemanagement bij Aldi België. Dat betekent echter zeker niet dat de discounter meegaat in elke vraag naar een tariefverhoging.
“We volgen de kostenevoluties voor grondstoffen, energie, transport en arbeid op de voet. Als het gaat om een faire prijsverhoging, dan kunnen we praten. Maar er zijn leveranciers – waaronder ook A-merken – die nu misbruik maken van de situatie, ten koste van de klant. Ze gaan soms kort door de bocht. Dat kunnen we niet aanvaarden: het moet fair blijven.”
Contracten nakomen
“Wij verwachten dat onze producenten de aangegane contracten nakomen”, benadrukt Duthoy. “Wij gaan lopende contracten niet openbreken, maar bij nieuwe afspraken praten we in alle openheid. We verhogen enkel waar het moet: we hebben niet de marge om alle kostenverhogingen op ons te nemen. Maar niet alle producten zijn getroffen, voor heel wat artikelen zijn verhogingen vandaag nog niet aan de orde omdat de contracten nog lopen.”
In een uitgebreider interview met RetailDetail gaan Natalie Duthoy en marketingdirecteur Isabel Henderick dieper in op de nieuwe marketingaanpak van de discounter in België: met de slogan “Aldi, altijd slim” profileert de keten zich scherper in een veranderend concurrentielandschap. Dat interview lees je hier.