Grote verrassing in de Amerikaanse retail: Amazon gooit de handdoek in de fysieke boekenmarkt. Alle 68 fysieke winkels van de enseignes “Amazon Books”, “Amazon 4-Star” en Pop-Up gaan dicht. De fysieke focus gaat naar de verkoop van voeding en mode.
Drie concepten verdwijnen
Amazon tast al een tijdje af welke mogelijkheden er zijn om te groeien in fysieke retail: al in 2015 opende de eerste van 24 eigen boekenwinkels in Seattle, in 2018 volgde het opzienbarende concept 4-Star, dat alleen items verkocht die bij online reviews gemiddeld meer dan vier sterren (op vijf) haalden. Daarnaast had Amazon ook enkele pop-upwinkels met een roterend assortiment in overdekte winkelcentra.
Nu gaan al die winkels dus dicht, bericht Reuters. Toch betekent het nieuws (voorlopig) niet het einde van Amazons fysieke ambities: de groeiende voedingspoot (Whole Foods, Amazon Fresh, Amazon Go) krijgt net meer focus en zou een deel van de getroffen werknemers kunnen opvangen. Ook Amazon Style, waarmee de e-commercereus de fysieke moderetail besnuffelt, blijf gewoon open.