De vergrijzing in Nederland zal een veel grotere invloed hebben op de tradtionele detailhandel dan de verdere opmars van webwinkels. Ouderen besteden duidelijk minder in winkels dan jongere consumenten. De regionale verschillen zullen bovendien enorm zijn.
Dat stelde Gerard Zandbergen van Locatus tijdens een congres over demografische ontwikkelingen, waarover De Volkskrant schrijft. Het bestedingsverschil tussen ouderen en jongeren kan oplopen tot 20 procent, wat voor winkelcentra in regio’s met een dreigende vergrijzing of bevolkingskrimp dramatische gevolgen kan hebben. Zandbergen: ‘Nu al zien we dat winkelpanden in die gebieden lagere rendementen realiseren voor beleggers en eigenaren.’
Locatus rekent erop dat het aantal verkooppunten in de detailhandel met 8000 zal afnemen naar 95.000, terwijl de leegstand van 6 naar 9 procent zal toenemen. Tegelijk wordt het totale winkeloppervlak in Nederland vergroot met 4 miljoen vierkante meter naar 33,5 miljoen vierkante meter in 2020. De gemiddelde winkel zal dan in omvang groeien van 267 naar 350 vierkante meter.