Het Vlerick Retail Platform, een reeks namiddagsessies rond actuele retailonderwerpen gemodereerd door professor Gino Van Ossel, komt onder de RetailDetail-paraplu. Het concept blijft onveranderd: praktijkgetuigenissen met de nadruk op interactie.
“Dit is thuiskomen”
Vanaf het volgende academiejaar zullen de sessies van het Vlerick Retail Platform niet langer plaatsvinden in Wemmel, maar wel in de Antwerpse Stadsfeestzaal. RetailDetail neemt de organisatie van het platform over van de Vlerick Business School. De deskundige omkadering blijft in de goede handen van retailprofessor Gino Van Ossel. De sessies waren geen prioriteit meer voor de onderwijsinstelling, legt hij uit.
“Het Retail Platform is ontstaan in een tijd toen Vlerick nog een echt Vlaamse businessschool was, met open opleidingen. Vandaag is het een heel ander huis: veel internationaler, meer gericht op langlopende opleidingstrajecten en bedrijfsinterne opleidingen op maat. Daardoor werd het platform een beetje een weeskindje binnen de school. Maar ik kreeg wel de kans om het te laten voortleven met een betrouwbare, complementaire partner. RetailDetail is al jaren mediapartner van het Vlerick Retail Platform en is dan ook een logische keuze: een ‘match made in heaven’ zelfs. Dit voelt als thuiskomen.”
Perfect complementair
Het concept blijft ongewijzigd: vier namiddagen per jaar brengt het Retail Platform professionals met een brede retailinteresse samen rond actuele onderwerpen. Getuigenissen uit de praktijk van toonaangevende retailers worden gevolgd door discussies rond hete hangijzers in retail. En hoewel RetailDetail zelf al een hele reeks seminars en congressen organiseert, zijn de sessies van het Retail Platform toch perfect complementair, is de overtuiging van Van Ossel.
“Die congressen zijn thematisch, zoals bijvoorbeeld het Omnichannel & E-Commerce Congress op 24 maart. Het Retail Platform speelt in op actuele thema’s die van jaar tot jaar wisselen. De baseline is dan ook ‘de beste manier om bij te blijven in retail’. Telkens brengen we twee cases, die door mij ingeleid en theoretisch omkaderd worden. Het zijn sessies ‘voor retailers en door retailers’, er komen geen consultants of leveranciers op het podium. En er is geen tijdsdruk, dus veel ruimte voor interactie. Die formule werkt heel goed.”
Opleidingsambities
Van Ossel maakt zich sterk dat dit onderscheidende concept onder de RetailDetail-vlag weer kan groeien. Dat denkt ook Bie Buelens, CEO van RetailDetail. “Ik ben heel blij dat we samen het Retail Platform kunnen verderzetten. Deze samenwerking past in mijn ambities om met RetailDetail nog sterker in te zetten op trainings- en opleidingstrajecten, met diepgaande korte masterclasses en workshops als aanvulling op onze congressen. Retailers zijn vragende partij, ik zie veel potentieel.”
Het Retail Platform richt zich tot managers uit alle retailsectoren, zowel food als non-food, maar ook tot leveranciers en dienstverleners die de leefwereld van hun retailklanten op de voet willen volgen. Inschrijven kan zowel individueel als op bedrijfsniveau, zowel voor de volledige reeks van vier sessies als voor individuele sessies. Bedrijven kunnen ook tickets kopen om te schenken aan zakenrelaties. Het concrete programma voor het academiejaar 2022-2023 maken we later bekend op de RetailDetail-website.