Non-fooddiscounter Action zag zijn omzet vorig jaar met bijna een kwart groeien, de brutowinst steeg zelfs met een derde. De Nederlandse keten is inmiddels actief in tien landen en heeft onlangs de kaap van 2000 winkels gerond.
“Toekomstige groei moet duurzaam”
2021 was weer een jaar van opvallende groei voor Action: de discounter opende 267 nieuwe winkels en twee nieuwe distributiecentra in Polen en Slovakije. Het enseigne ging van start in Italië, als tiende markt, en breidde aanzienlijk uit in Tsjechië. De omzet steeg met 22,7% naar 6,8 miljard euro, het operationeel bedrijfsresultaat steeg dan weer met 36% naar 828 miljoen euro. Action gaat er prat op daarmee “de snelst groeiende non-fooddiscountretailer van Europa” te zijn. Vorig jaar gebeurde dat voor het eerst ook digitaal: de keten lanceerde een eigen app en voerde de eerste testen uit met e-commerce. Wat de concrete verdere plannen zijn, maakt de retailer niet bekend.
CEO Hajir Hajji maakt niettemin ook een punt van duurzaamheid: Action heeft de schaal en de mogelijkheid om duurzame producten voor iedereen toegankelijk te maken, klinkt het. Daarom zet de discountretailer in op duurzame bevoorrading en productie, als “sleutel tot toekomstige groei”. Eerder dan verwacht koopt de keten vandaag al 70% van haar houtproducten en 86% van het katoen duurzamer in. Tegen 2024 moet dat 100% zijn. In 2030 moeten de eigen activiteiten ook de helft minder CO2 uitstoten.