Het elektrische automerk Polestar laat een heuse soundtrack componeren voor in zijn showrooms. Het resultaat is een negen uur durende soundscape, allemaal voor een unieke winkelervaring. Ja: winkel, want zeg vooral niet “garages” tegen de minimalistisch ontworpen retaillocaties van het jonge automerk.
Filmmuziek voor de auto
De Zweedse muzikante Lisa Nordström, die al in de prijzen viel voor haar filmmuziek, heeft een negen uur durende soundtrack gecomponeerd… om af te spelen in de autoverkooppunten van Polestar. “Ik heb dit project benaderd als de partituur van een film. Ik moest de thema’s bepalen die de ervaring zouden versterken”, legt Nordström uit.
“Je gebruikt meer dan één zintuig om dingen te ervaren. De soundscape vat het merk Polestar prachtig samen en is een aanvulling op het universum dat we voor onze klanten hebben gecreëerd, zowel in onze winkellocaties als in onze auto’s”, zegt Rong Guan, de retailarchitect die de leiding heeft over het ontwerp van de winkelomgevingen van het merk.
Zeg niet garage tegen de winkel
Het ongewone initiatief past helemaal in het ervarings- en retailgerichte denken van het automerk. Zeg namelijk niet garage tegen de winkels van het merk: “We noemen het bewust echt een winkel, ook al kun je er niet kopen”, vertelt Lies Eeckman, algemeen directeur Belux. Op het RetailDetail Congress op 28 april vertelt ze alles over de eigenzinnige aanpak van het jonge label.
Polestar hanteert immers een digital-first model: klanten kunnen de wagens enkel online kopen. In de centraal gelegen Polestar Spaces (in België is dat in Antwerpen, Brussel, Gent en Luik) kunnen klanten wel fysiek in contact komen met het merk en de wagens. “De soundscape werd samengesteld om die ervaring te complimenteren en dient als een muzikale belichaming van het merk”, klinkt het. De winkelruimtes zijn daarom bewust in binnensteden te vinden, en niet – zoals vaak bij grote garages van andere autodealers – op industrieterreinen of langs grote invalswegen. Klanten kunnen er terecht voor evenementen en uiteraard testritten, maar zijn er ook welkom met vragen, voor software-updates en meer.
“De helft van de Belgen vindt de aankoop van een auto heel stresserend. Wij willen weer plezier brengen in het kopen en hebben van een wagen. Dat doen we door minimalisme (minder keuze, minder stress), door een one-stop-shop te zijn (leasing is bijvoorbeeld ook inclusief verzekering) en door niet te pushen”, legt Eeckman uit in een exclusief interview met RetailDetail, dat je hier volledig kan lezen.