De erfenis van Leahy
Net zoals bij hypermarktretailers in andere landen op het Europese vasteland, zitten de grootste formaten ook bij Tesco in Groot-Brittannië in een moeilijke positie. Als het aan Tesco ligt, zet de vernieuwde Tesco Extra in Watford echter de toon voor een betere toekomst.
Dit maakt deze nieuwe winkel ook meteen strategisch interessant, want Tesco presteert nog steeds niet goed en topman Philip Clarke ligt onder vuur. Zijn voorganger, Sir Terry Leahy, realiseerde door de uitrol van het grote Tesco Extra-format in de jaren 1990 immers een enorme expansie en groei van Tesco.
Clarke heeft nu te maken met deze erfenis van Leahy en moet nu zijn positie als topman zien te redden door de hypermarkt nieuw leven in te blazen en weer relevant te maken voor klanten in een snel digitaliserende retailmarkt.
Food First
De winkel zelf beantwoordt aan Tesco’s filosofie van ‘Food First’: er is dus veel aandacht voor de versafdelingen en krijgen foodconcepten als Euphorium (bakkerij), Harris + Hoole (koffie) en de in maart dit jaar door Tesco overgenomen restaurantketen Giraffe volop de ruimte.
Ook The Bakery Project, een initiatief van Euphorium en Tesco gericht op het opleiden van leerling-bakkers en het steunen van lokale leveranciers en goede doelen, is bij Tesco Extra in Watford aanwezig.
Daar waar Giraffe volledig eigendom is van Tesco, heeft het een minderheidsaandeel in Euphorium en Harris + Hoole. Dit zorgde in het Verenigd Koninkrijk gelijk voor beroering, want een kleine speler die zich deel overlevert aan het grote Tesco, krijgt meteen kritiek.
Non-food en services
Naast food gaat bij Tesco in Watford ook veel aandacht uit naar non-food en services. Zo is er een grote afdeling huishoudelijke producten, een ‘Tesco Loves Baby’-afdeling voor aankomende en jonge ouders en een vernieuwde cosmetica-afdeling, waar een manicure haar diensten aanbiedt.
Uiteraard biedt de nieuwe vestiging Click & Collect, waar klanten hun online bestelde producten kunnen ophalen, maar verder is er ook een optiek, een apotheek en een gezondheidscentrum. Tesco wil ook lokaal extra relevant zijn door ruimtes aan te bieden die bewoners kunnen gebruiken voor activiteiten als yoga, zwangerschapsgymnastiek of kooklessen.
“Watford vertegenwoordigt een fundamentele verandering in de manier waarop mensen hun inkopen doen“, zegt Chris Bush, managing director van Tesco UK in een persbericht. “Meer en meer shoppen ze als vrijetijdsbesteding. Het biedt ons een blik op hoe de winkels er in de toekomst uit zullen zien.”