De Zeeuwse schoenenverkoper Omoda opent op 1 april een hotel met modewinkel in Utrecht. Twee expansies in één klap, en toch geen grap, bezweert CEO Jan Baan.
Expansie met een ziel
Omoda voert al een tijdje een agressieve expansiepolitiek: een Scandinavische webshop (2020) werd gevolgd door een uitbreiding van enkel schoenen naar een modewebshop (vorige zomer) en een tweede hoofdkantoor in Amsterdam om dat alles beter te kunnen bolwerken (december). Nu is er dus ook sprake van offline kledingverkoop.
De Zeeuwen nemen in Utrecht namelijk multimerkenwinkel House of Fred over, en geeft die een opfrisbeurt en het achtervoegsel ‘by Omoda’. Het bijhorende hotel Cozy Pillow hoort ook bij de deal: volgens Baan “biedt het ons de mogelijkheid om klanten een ervaring te geven als nooit tevoren.” Dat hotel en modewinkel zich naast een bestaande Omoda-winkel bevinden, is handig meegenomen. Oprichtster van Cozy Pillow Frederiek Waninge is blij dat de ziel van haar project behouden blijft: “Omoda is een betrouwbaar familiebedrijf en ontzettend sterk in de gepersonaliseerde shopbeleving. Ik heb er het volste vertrouwen in dat de winkel en het hotel in goede handen zijn. Omoda zal ze met veel liefde voor fashion én persoonlijke aandacht voor de klanten nog verder brengen.”
Het is een logische stap voor een bedrijf dat klanten centraal stelt om ook in de winkelstraat de kledingcollecties te gaan aanbieden, zegt Baan. Toch wil dat niet zeggen dat de bijna dertig bestaande Omoda-schoenenwinkels ook omgebouwd gaan worden om kleding te kunnen verkopen. Dat zou “afdoen aan de huidige shopervaring”, klinkt het in een persbericht. Uitbreiding in fysieke modewinkels zal er dan ook eerder komen door de opening van extra winkels, mogelijk ook daar met extra beleving (zoals het geval is met het hotel in Utrecht).