De verzegeling van twee distributiecentra van PostNL na een inval van het gerecht zadelt verschillende retailers op met problemen. Vooral bol.com is getroffen: achtduizend pakjes zijn geblokkeerd.
“Niet vooruitlopen op onderzoek”
Afgelopen maandag viel de politie binnen in drie Belgische depots van PostNL, in het kader van een onderzoek rond fraude en zwartwerk. Het depot in Turnhout is intussen weer open, maar de depots in Willebroek en Wommelgem blijven voorlopig verzegeld. Daardoor loopt de verzending van duizenden pakketjes vertraging op. Voor bol.com gaat het naar verluidt om wel achtduizend pakjes, bij Kruidvat gaat het om enkele tientallen bestellingen, schrijft De Tijd.
PostNL is de belangrijkste pakketbezorger voor bol.com in België. De webwinkel is verontrust en heeft het postbedrijf om een reactie gevraagd, maar zegt de samenwerking voorlopig niet op. “PostNL bezorgt al jaren pakketten van Bol.com en we hebben een goede relatie waarin we ook dit soort zaken met elkaar bespreken. We willen niet vooruitlopen op de uitkomst van de onderzoeken”, zegt woordvoerder Joost Morel. Ook Kruidvat blijft in afwachting van het onderzoek samenwerken met PostNL.
“Agressieve actie”
Het pakjesbedrijf zelf zegt in een brief aan zijn klanten “opgeschrikt” te zijn door een “agressieve actie van de Belgische justitie gericht tegen de mensen van PostNL in België en tegen de bezorgondernemers die voor u en voor ons de pakjes in België bezorgen.” Het bedrijf neemt “zeer nadrukkelijk afstand van de ernstige, niet-onderbouwde beschuldigingen.” Er is volgens de brief “geen enkele objectieve grond om de goede naam van PostNL op deze manier door het slijk te halen. PostNL vindt deze handelwijze dan ook buiten iedere proportie en onacceptabel.”
Nieuwe bestellingen lopen overigens geen vertraging op, omdat PostNL ze via andere depots kan verzenden. Het koeriersbedrijf heeft nog zeven andere depots in België en opende een nooddepot in Temse.