Ikea en H&M leiden de rangschikking van de 500 beste Europese cross-border webshops, Lego komt sterk opzetten. Meer merken benaderen de consument rechtstreeks, met de opkomst van “digital-native vertical brands” als belangrijke trend.
Door elkaar geschud
Cross-Border Commerce Europe, het platform dat internationale e-commerce in Europa stimuleert, rangschikt de sterkste Europese spelers op basis van hun online cross-border omzet, SEO-indicatoren, het aantal landen waar de retailer actief is en het aantal en het percentage van buitenlandse bezoekers. Zopas verscheen de vierde editie, met de cijfers over 2021.
Net als vorig jaar staat Ikea op de eerste plaats met een cross-border omzet van 5,5 miljard euro, een stijging van 8% vergeleken met 2020. H&M behoudt zijn tweede plaats en Lego springt van vijf naar drie voor een volledig Scandinavisch podium. De top tien werd overigens flink door elkaar geschud: nieuwkomers zijn Zalando, Lidl, About You, Jysk, Zara, Bauhaus en Euronics.
Impact van de Brexit
De totale Europese online cross-border markt was goed voor een omzet van 171,2 miljard euro in 2021 (exclusief reizen), een stijging van 17% ten opzichte van 2020. Europese webwinkels behaalden een record van 100 miljard euro aan internationale omzet. De spelers uit de Top 500 ontvangen elke maand 1,4 miljard buitenlandse bezoekers, een stijging van 40%. Ook de komende jaren verwachten de onderzoekers een enorme groei: dit jaar zal de omzet op 220 miljard uitkomen.
Het Verenigd Koninkrijk verloor zijn nummer één-positie als het belangrijkste Europese land voor internationale verkopen aan Duitsland: een logisch gevolg van de Brexit, waardoor de Britse verkopen aan het buitenland daalden van 33 naar 29 miljard euro. Het aantal Britse retailers in de Top 500 daalde van 100 in 2020 naar 68 in 2021.
Groei voor marktplaatsen
Opmerkelijk in de rangschikking is de sterke stijging met 50% van het aantal merkfabrikanten met direct-to-consumer-kanalen, zoals Lego, Nespresso, Adidas en Philips. Ook het aantal marktplaatsen stijgt sterk, van 28 naar 42: samen realiseren platformen al een recordomzet van 20 miljard euro. Europese marktplaatsen versterkten hun posities ten opzichte van hun Amerikaanse concurrenten dankzij sterke prestaties van spelers als Zalando, Decathlon en About You.
Een veelbelovende trend tot slot is de opkomst van de zogenaamde “digital-native vertical brands”: pure players die op het internet geboren zijn, zoals NA-KD (op de 26ste plaats), Cowboy (105) en Gymshark (108).