Een nieuwe bril voor 50 euro: het kan bij ‘Lunettes pour Tous’, een Franse optiekformule die vandaag zijn eerste Belgische winkel opent in Brussel. Binnen het jaar kunnen nog vestigingen volgen.
Omwenteling in de optieksector
Brillen aan ultradiscountprijzen, dat is het concept van Lunettes pour Tous. Het duurste montuur kost er 55 euro, het goedkoopste zelfs maar 10 euro. Gecorrigeerde glazen kunnen al vanaf een luttele 10 euro. “De klassieke verkoopprijzen zijn geschift”, zegt oprichter Paul Morlet, een elektricien die in 2008 zijn baan bij de Franse spoorwegen kwijtraakte, aan l’Echo.
Na een eerste avontuur met ‘branded’ promotiebrillen, nog steeds actief onder de naam Lulu Frenchie, lanceerde de dertiger zijn eigen brillenformule. Met de steun van de Franse miljardair en telecomondernemer Xavier Niel, die de helft van alle aandelen bezit, heeft hij zich als doel gesteld om disruptie teweegbrengen in de optieksector. Lage marges, hoge volumes en een beperkt eigenmerkassortiment moeten die klus klaren.
Tien euro en tien minuten
Op de Franse thuismarkt heeft de keten vandaag 28 winkels, vandaag opent ook de eerste Belgische vestiging op de Elsensesteenweg in Brussel. In de winkels lopen klanten in tien minuten tijd met hun bril naar buiten, belooft de website, want de assemblage gebeurt direct ter plaatse. Ook gratis oogtesten zijn voorzien in de prijs.
In Frankrijk verkocht Lunettes pour Tous vorig jaar ruim 750.000 brillen, goed voor een omzet van 22 miljoen euro. Zonder de coronapandemie had dat meer geweest, meent Morlet evenwel. Hij neemt liever de 20 miljoen euro omzet met vijftien winkels in 2019 als referentie. Als de Brusselse winkel aanslaat, staat al verdere uitbreiding in België op het programma. Binnen de twaalf maanden kan een volgende vestiging opduiken, in Antwerpen, Luik, Gent of Brugge.