De omzet van eroticaconcern EQOM, de holding boven EasyToys en Pabo, is vorig jaar verdubbeld. Het bedrijf verleidde niet alleen meer klanten, het lijfde ook andere bedrijven in.
Sterk meer vraag
Wat doen mensen als er een wereldwijde pandemie heerst en iedereen meer thuiszit? Erotiekholding EQOM weet het antwoord: het moederbedrijf van EasyToys, Pabo en Beate Uhse kreeg er immers bijna 400.000 nieuwe klanten bij in 2021, nadat de groep in 2020 al een miljoen Europeanen bereikte. De omzet verdubbelde zo tot 212 miljoen euro, bericht De Telegraaf.
EQOM was vorig jaar ook heel actief op de overnamemarkt: de groep lijfde winkelketen Christine le Duc in en kocht de Noorse eroticaretailer Kondomeriet. Al ging niet alles van een leien dakje: aangezien de productie van de seksspeeltjes hoofdzakelijk in China gebeurt, kreeg het bedrijf met een aaneenschakeling van toeleveringsproblemen te maken. Eerst ging een fabriek dicht omwille van corona, daarna was er het tekort aan zeecontainers en vervolgens zette de blokkade in het Suezkanaal heel wat smachtende klanten op droog zaad.
Ook dit jaar vreest de groep voor verstoringen in de toeleveringsketen, nu steeds meer steden in China opnieuw in lockdown gaan. Tegelijk blijft de vraag weliswaar stijgen, dus rekent het bedrijf op verdere groei. “We willen in 2025 niet alleen Europees marktleider zijn, maar ook zijn uitgegroeid tot wereldspeler met een totale omzet van een half miljard euro”, uitte EQOM-voorzitter Eric Idema eerder als ambities.