39% van alle Opels verkocht met korting
Dat net de Opel-topman die opgemerkte uitspraak doet, is geen toeval. Volgens marktonderzoeksbureau Center for Automotive Research biedt Opel namelijk 39% van zijn auto’s met korting aan. Dat is beduidend meer dan bij de rechtstreekse concurrenten Volkswagen (30%) en Ford (20%). De topman is daarom zinnens om de nieuwe modellen anders te positioneren en hoopt dat Opel snel een sterker imago krijgt, waardoor het merk minder vaak korting moet toestaan.
Kern van het probleem is dat Opel voornamelijk gericht is op de Europese automarkt, en die gaat door een diep dal. “Het zou te veel geld kosten om Opel in andere werelddelen te positioneren. Een GM-merk als Buick is daar veel beter voor geschikt”, zegt Neumann in Handelsblatt. Dat het lastig is om voet aan de grond te krijgen op nieuwe markten ondervond Opel het voorbije jaar aan den lijve, toen de poging om het merk in Australië te introduceren mislukte.
Opel en zijn Britse kopie Vauxhall hebben in Europa momenteel een marktaandeel van 8%. Dat is goed voor een vierde plaats na Volkswagen, PSA (Peugeot-Citroën) en Renault.