Alle huismerken moeten duurzaam worden
Albert Heijn noemt de betichtingen echter onjuist en onterecht. “We worden gecontroleerd door onafhankelijke instanties als Max Havelaar, het Wereld Natuur Fonds en de Dierenbescherming. En in 2010 kregen we over een soortgelijke aanklacht al gelijk van de Reclame Code Commissie “, heet het daar.
De Nederlandse warenhuisketen lanceerde het merk bijna vier jaar geleden om een eind te maken aan de wildgroei van labels. Voortaan zouden alle ‘verantwoorde’ goederen onder één merk worden verkocht, wat voor de consument duidelijker was. Bijna vier miljoen mensen blijken vorig jaar minstens één ‘puur & eerlijk’-product te hebben gekocht.
Het merk moet ook de ambitie van het bedrijf waarmaken om tegen 2015 alle producten onder het huismerk duurzaam te maken. Ze staan voor 60% van alle goederen die in de warenhuisketen worden verkocht. In totaal gaat het om zo’n 10.000 producten.
Nog veel ongewenste ingrediënten
Toch is er volgens Foodwatch nog heel wat werk aan de winkel: zo zorgt het merk ‘puur en eerlijk’ niet voor duidelijkheid, maar veeleer voor verwarring. De producten zijn ofwel biologisch, ofwel fair trade of het resultaat van duurzaam ondernemen. “Neem bijvoorbeeld de jalapeñoburger. Het hoofdbestanddeel is scharrelvlees, maar er zijn twintig andere ingrediënten aan toegevoegd, waaronder suiker en smaakversterker. En het bestaat uit slechts tachtig procent vlees, de rest is opgespoten met water. Ik noem dat niet puur en eerlijk” zegt campagneleider Meike Rijksen.
Voorts wijst Foodwatch een aantal omstreden kleurstoffen in enkele producten, alsook op een grote hoeveelheid aan suikers en smaakversterkers. De voedselwaakhond roept de Nederlandse consument daarom op om Albert Heijn via sociale media en een e-mailactie onder druk te zetten om het merk zijn beloften te laten nakomen.
Albert Heijn vindt aanklacht onterecht
Albert Heijn vindt de aantijgingen evenwel onjuist en onterecht. Het bedrijf wijst erop dat onder ‘puur en eerlijk’ vijf categorieën vallen: biologisch, duurzame vis, scharrel, ecologisch en fair trade, waarbij elke categorie wordt gecontroleerd door een aangewezen instantie.
Albert Heijn verwijst daarbij ook naar een uitspraak van de Reclame Code Commissie uit 2010, die zich diende te buigen over een soortgelijke klacht als die van Foodwatch. Tellingen leerden dat Albert Heijn toen gemiddeld 135 biologische producten per filiaal verkocht en slechts 23 fairtrade producten. Daardoor kon de naam ‘puur & eerlijk’ niet claimen dat de producten zowel puur als eerlijk zouden zijn.
De Commissie stelde toen evenwel dat in de reclames voor de producten onder het merk niet de indruk werd gewekt dat ze alle zowel biologisch of natuurlijk als fair trade zouden zijn” en wees de klacht af.