De Belgische ghost kitchen-specialist Casper tankt vers geld voor expansie naar Nederland en Frankrijk. “Convenience is een blijver”, zegt CEO Matthias Laga. “We concurreren niet met restaurants, wel met de supermarkt.”
Actieterrein uitbreiden
Casper, de grootste speler in de sector van de virtuele keukens in België, heeft 5 miljoen euro vers kapitaal getankt in een financieringsronde geleid door het Amsterdamse fonds Slingshot Ventures, samen met serie-ondernemers Jürgen Ingels (Smartfin), Zhong Xu en Jan Hollez (Deliverect). Met dat geld wil Casper de sprong maken van zeven naar wel vijftig internationale locaties in 2024. De focus ligt op Nederland en Franrijk, vertelt medeoprichter en CEO Matthias Laga aan RetailDetail.
“We hebben momenteel al drie locaties getekend in Nederland en onze growth manager is elke dag op pad om de volgende vast te krijgen. In Frankrijk zitten we in een vergevorderd stadium voor het tekenen van de eerste locaties. Het is zeker de bedoeling om ons werkterrein te verbreden: in Nederland mikken we op het drukst bevolkte deel tussen Den Haag, Rotterdam, Utrecht en Amsterdam; in Frankrijk trekken we eerst naar Rijsel, dan verder naar het zuiden.”
Unieke benadering
Het opgehaalde geld dient enerzijds om die nieuwe locaties te betalen, anderzijds om het team uit te breiden. “We hebben meer groeigeld nodig dan dat, maar we zien nu al heel goeie resultaten uit onze mature winkels in België, zodat we een deel zelf kunnen financieren. Wat wij in België hebben neergezet – een delivery-proof aanbod aan een scherpe prijs in een duurzaam jasje – slaat enorm aan. We zijn 100% zeker dat we met dat aanbod ook internationaal zullen scoren”, zegt Laga.
De ghost kitchen commercialiseert tien virtuele merken die niet alleen apart op bestelplatformen als Deliveroo staan, maar ook samen onder Casper. “Je kan dus bij ons verschillende merken in één order combineren: een burger met een gezonde salade van Pascale Naessens bijvoorbeeld, een bagel erbij en een lasagne. Dat is heel uniek, zoiets bestaat niet in Nederland. We zijn vol vertrouwen dat we die benadering kunnen doortrekken naar het buitenland.”
“Onze merken gaan we wel aanpassen: een typisch Vlaams merk als Bertha bijvoorbeeld zullen we niet meenemen. Onze R&D-afdeling is bezig merken te ontwikkelen die de Franse of Nederlandse consument beter zullen aanspreken. De basis blijft hetzelfde, de accenten zullen anders zijn.”
Scherpe prijzen
Ziet Laga momenteel geen verontrustende wijzigingen in consumentengedrag, met de inflatie en de oorlog in Oekraïne? “Door de huidige economische situatie zullen mensen inderdaad hun bestedingen herbekijken, daar mogen we niet blind voor zijn. Maar wat niet zal veranderen, is de groeiende nood aan convenience. Mensen worden dat meer en meer gewend, niet enkel voor het bezorgen van maaltijden maar overal: kijk naar bol.com, Amazon, Gorillas…”
“Gelukkig zijn we sinds dag één gefocust op het aanbieden van kwaliteitsvolle maaltijden tegen scherpe prijzen. We zijn geen discounter maar wel competitief, ook in onzekere tijden. Als ik naar onze omzetten kijk van deze en vorige maand, dan denk ik niet dat we al te ongerust hoeven te zijn.”
Corona was zegen en vloek
Ook de normalisering van het eet- en koopgedrag post-corona, boezemt de ondernemers geen angst in. “Corona was voor ons tegelijk een zegen en een vloek. We openden onze eerste locatie in maart 2020. Toen was de pandemie een accelerator: de eerste lockdown deed de Belgen de optie food delivery ontdekken. In de tweede lockdown sprong iedereen op die kar – ook de grote topchefs gingen take-out doen – maar in de derde lockdown haakte ongeveer één derde van die nieuwe aanbieders weer af. Het is nu eenmaal niet zo simpel om je restaurantaanbod in een delivery-jasje te gieten. Niet alleen omdat niet elk gerecht delivery-proof is, maar ook omdat je de commissies die je aan de bezorgplatformen betaalt, moet incalculeren.”
Casper is geen concurrent van restaurants, denkt Laga: “We bieden niet dezelfde klantbeleving, we kunnen perfect naast elkaar bestaan. Ik denk wél dat we een hap omzet pakken van supermarkten, omdat de mensen nu doorhebben dat er meer opties zijn om aan een maaltijd te geraken.”