Jumbo loopt vol, C1000 loopt leeg
Gezien alle dossiers die bij Jumbo op tafel liggen – waarbij de integratie- en ombouwperikelen van C1000 naar Jumbo veruit het dikst is – heeft de Veghelse retailer het in het eerste halve jaar niet eens zo slecht gedaan.
“Jumbo en C1000 op koers”, kopt de Jumbo Groep Holding BV in het persbericht over de eerste helft van 2013. In dat halve jaar steeg de omzet van Jumbo-supermarkten met 18 procent, en daalde de omzet van de C1000-supermarkten met 16 procent, ten opzichte van de eerste helft van 2012.
De omzetgroei van Jumbo kwam wel vooral door de toename van het aantal Jumbo’s tot 351 winkels. Door de ombouw naar Jumbo daalde het aantal C1000-supermarkten tot 328, hetgeen de omzetdaling van 16 procent verklaart. Wat dat betreft liggen beiden inderdaad op koers: Jumbo’s marktaandeel is nu 11,6 procent, terwijl dat van C1000 nog 9,1 procent bedraagt. Hun gezamenlijk marktaandeel van 20,7 procent is goed voor een consumentenomzet van 3,86 miljard euro.
Tegenvallende identieke groei
Vraag is echter waar met name de Jumbo-formule op afkoerst, want op het het niveau van autonome groei vallen de resultaten van Jumbo en C1000 tegen. De identieke omzet bij Jumbo groeide met 2,1 procent: 0,2 procentpunt onder het marktgemiddelde dat volgens IRI op + 2,3 procent uitkomt.
Bij C1000 was de identieke omzetgroei zelfs maar 0,7 procent: bij die formule die op een definitief einde afkoerst, lijkt de geest uit de fles – ondanks de pogingen om de omzet van de steeds verder afkalvende ondernemersformule op te pompen.
Kosten snoeien, omzet groeien
Hoewel Jumbo bezig is met het grootschalige ombouw- en integratieproces van C1000, en tegelijkertijd haar ambitieuze Foodmarkt-concept uitrolt, draait de organisatie volgens topman Frits van Eerd naar behoren. Wijzend op de omzetresultaten en kostenvoordelen door synergie en efficiëntie, is Jumbo er volgens Van Eerd in geslaagd om de schuldpositie in de eerste helft van 2013 verder af te bouwen.
Volgens Van Eerd zal “…een beheersbare kostenstructuur onverminderd van belang blijven…” om de solide positie van het bedrijf te behouden. Daarbij hoort echter ook een verdere groei van de omzet, maar als die onder het gemiddelde blijft, boert Jumbo relatief achteruit. Dus heeft het sterke voormalig C1000-winkels nodig, die onder de gele Jumbovlag bovengemiddeld groeien.
‘Goede afspraken met ondernemers’
De resultaten van de al omgebouwde C1000-winkels zijn “gemiddeld goed”, met supermarkten die het beter doen dan gepland, en winkels die qua omzet achterblijven bij de verwachtingen. De oorzaken van dit laatste zijn volgens Van Eerd nu in kaart gebracht.
De uitdaging is nu om met die winkels die op autonoom niveau slechts 0,7 procent in omzet groeiden, na de overstap op de gele Jumbo-formule een gigantische omzetsprong te maken. Wijzend op het nieuwe conditiestelsel en de goede afspraken met ondernemers zegt Van Eerd hierover: “We zijn ervan overtuigd dat we hier samen in zullen slagen.”