Grootste groei voor crosschannel
De grootste groei is weggelegd voor crosschannel, oftewel de klassieke modeverkopers die naast hun fysieke winkels nu ook het internet inzetten als verkoopkanaal.
Consumenten die zowel in de fysieke winkel kopen als online zorgen trouwens voor de grootste omzet. Eerder onderzoek van GfK leert dat ze gemiddeld 1077 euro per jaar aan kleding besteden. Klanten die alleen in de fysieke winkel langslopen, blijven steken op amper de helft daarvan (590 euro per jaar).
Wel zijn zij veel minder merkentrouw, waarschuwt GfK. De marktonderzoeker raadt de ketens dan ook aan om hier meer aandacht voor te hebben: het komt er daarbij op aan de klant goed te leren kennen en hem toegevoegde waarde te verlenen.
Crisis geeft reiswebsites klappen
Online verkopen van reizen zitten dan weer in een dip: de sector moest in de eerste helft van 2013 een daling met 1% voor lief nemen, al speelt daarin wellicht ook het effect van de crisis.
Inmiddels wordt niettemin 57,2 procent van de totale omzet van de reisbranche gerealiseerd via het internet.