Kaap van de 5.000 ronden in 2014
In Europa, waar de keten is blijven groeien tijdens de moeilijke economische periode, telt Subway vandaag 4.018 vestigingen. Eind 2014 moeten er dat dus een duizendtal meer zijn. Het belangrijkste speerpunt blijft daarbij het Verenigd Koninkrijk: nu heeft de keten er al ruim 1.500 vestigingen en tegen 2015 moeten dat er 2.000 zijn.
De groei kan ook nog versnellen in Nederland, Finland en Zweden en tegen het einde van dit jaar wil het bedrijf ook in Letland, Litouwen, Georgië en Oekraïne van start gaan. De Europese expansie is een onderdeel van het doel om tegen 2017 wereldwijd 50.000 Subway-vestigingen te hebben. Momenteel zijn er zowat 40.000, zo’n 5.000 meer dan McDonald’s.
In België gaat het dan weer niet zo vlot, geeft de keten toe: die markt is moeilijk te betreden voor internationale restaurantketens, omdat het een kleine markt is die gedomineerd wordt door zelfstandigen. “Het blijft moeilijk om de eerste winstgevende franchises op te zetten die de ontwikkeling op gang trekken”, weet de keten.
Shop-in-shops bij Britse Spar
In Groot-Brittannië opende de broodjesketen onlangs shop-in-shops bij supermarktketen Spar, die worden gerund door zelfstandige franchisers (en staan dus los van de Spar-uitbating). De eerste drie vestigingen zijn al open en nog voor het eind van het jaar zouden er nog zes moeten volgen.
Volgens Subway groeit de vraag naar dergelijke shop-in-shop constructies sterk, niet alleen vanuit supermarkten maar ook – zoals in Nederland – vanuit tankstations.