Ondanks hoge kosten en de terugtrekking uit Rusland lukte het McDonald’s om het vorig kwartaal meer dan verwacht te groeien. De omzet steeg met 12%, vooral met dank aan hongerige Europeanen.
Internationaal vijfde meer
McDonald’s wist flink te groeien in het voorbije kwartaal: de omzet steeg met 11,8% tot 5,7 miljard dollar (5,4 miljard euro) en was hoger dan analisten hadden verwacht. Buiten de Amerikaanse thuismarkt nam de verkoop zelfs met meer dan 20% toe, terwijl de binnenlandse groei met 3,5% bescheidener maar nog steeds boven verwachting was.
In China daalde de verkoop nochtans, door weer strengere coronamaatregelen, dus veel van de groei komt op conto van de Europese markt. De hamburgerrestaurants voerden prijsverhogingen door, maar investeerden ook in succesvolle marketingcampagnes en verkochten meer online.
500 miljoen voor de fiscus
Het zat de keten met mascotte Ronald McDonald nochtans niet mee: de extra verkoop was bijzonder welkom om het verlies van Rusland en Oekraïne te compenseren. Hoewel het bedrijf zich er heeft teruggetrokken, moest McDonald’s nog wel 27 miljoen dollar (25 miljoen euro) reserveren om huur, lonen en leveranciers in beide landen af te betalen. Nog eens honderd miljoen dollar werd afgeboekt op voeding en producten die er wellicht in de vuilbak belanden.
Een conflict met de fiscus kost McDonald’s mogelijk nog eens 500 miljoen dollar. Dat bedrag heeft de fastfoodketen toch opzij gezet voor een “belastinggeschil”, zonder daar verder woorden aan vuil te maken. Ook de stijgende grondstofprijzen, onder andere voor kip en rundvlees, vreten aan de winstmarge. Alles samen is de winst over de eerste drie maanden van het jaar bijgevolg gedaald van 1,5 miljard dollar een jaar eerder naar 1,1 miljard dollar nu.