Het online warenhuis Bol.com heeft vandaag een prijsvergelijker online gezet die het voor consumenten mogelijk maakt rechtstreeks producten te bestellen bij concurrenten. Het betreft voorlopig de categorie elektronica.
De prijsvergelijker moet ook het aantal klanten van Bol.com zelf verder opvoeren. Het bedrijf maakte deze week bekend in 2010 een recordomzet van 318 miljoen euro te hebben geboekt, 40 miljoen meer dan een jaar eerder. De omzet werd geboekt met meer dan drie miljoen klanten, die zo’n zestien miljoen artikelen bestelden via Bol.com. Over winstgevendheid doet het bedrijf geen uitspraken.
De omzetstijging was vooral te danken aan de groeiende verkoop van elektronica, speelgoed en digtitale boeken. Daarnaast speelde ook de expansie naar België een rol. Andere partijen betalen Bol.com commissie voor omzet die via de website wordt geboekt. ‘Dit is nog nooit in Nederland vertoond. Ik ken geen retailbedrijf dat de prijzen van de concurrent bij zijn producten vermeldt’, zegt Ropers tegen persbureau ANP.
Het verschil met huidige websites die prijzen vergelijken, ziet hij in het feit dat klanten in zijn webwinkel meteen het product bij de winkel kunnen kopen. ‘Je hoeft je alleen maar aan te melden bij Bol.com, en dus niet steeds opnieuw bij de betreffende winkel.’ Bobshop.nl en Megapool zijn twee van de concurrenten met wie prijzen worden vergeleken.