Ahold stimuleert forse groei
“We zijn de grootste verkoper van boeken, muziek en films in de Benelux en we zijn de grootste online aanbieder van elektronica en speelgoed”, zegt CEO Daniel Ropers aan NUzakelijk. De overname door Ahold speelde naar zijn zeggen een belangrijke rol in de forse groei: zo kon o.a. het aantal afhaalpunten enorm groeien.
Sinds zijn oprichting is uitgegroeid tot een van de grootste online winkels van Nederland, met in totaal 17 miljoen transacties in 2012. Een derde van de bezoekers op de site was afkomstig van tablet of smartphone, waarmeem Bol.com het op de mobiele markt dus ook goed doet.
Groot aandeel externe transacties
Momenteel verkopen meer dan vierduizend bedrijven hun producten via Bol.com, naast hun eigen verkoopkanalen. Dat aandeel zal volgens Ropers nog verder stijgen de komende jaren: “Sommige winkels zien hun omzet met 50 procent toenemen. Er zijn veel partijen die honderdduizenden euro’s omzet bij ons draaien“, gaat hij verder bij NUzakelijk. Op die omzet heeft Bol.com een percentage tussen zes en twintig procent.
Ropers heeft er alleszins geen probleem mee dat Bol.com steeds meer opschuift van online winkel naar verkoopkanaal voor externe klanten: “Iedereen wint: De klant heeft alle keuze, de partner heeft er een effectief verkoopkanaal bij en voor ons is het een stap dichterbij de beste winkel van Nederland en België worden.”
Uitbreiding categorieën
Bol.com breidt ook gestaag het aantal ‘winkels’ uit: sinds 2010 zijn er negen nieuwe categorieën, zoals speelgoed, toegevoegd en Ropers sluit nieuwe productgroepen zeker nog niet uit. “Qua assortiment zijn alle piketpalen inmiddels geslagen, maar daarbinnen is nog veel ruimte voor uitbreiding en verbetering.”
Ropers is in ieder geval niet bang van de concurrentie – zoals Amazon: “Ik verwacht geen felle concurrentiestrijd tussen individuele marktpartijen binnen het online kanaal. De strijd is om de consument van offline naar online of multichannel te krijgen.”