Amazon stuurt consumenten op onderzoek uit naar andere retailers. De e-commercereus lanceert een cashbackprogramma, waarmee klanten geld verdienen door bij concurrenten te winkelen. In ruil voor data, uiteraard.
Kastickets inscannen voor Amazon
Amazon pakt uit met een wel heel bijzonder cashbackprogramma: met Alexa Shopping List Savings kunnen shoppers geld verdienen door bij concurrenten te gaan winkelen. Wie de app downloadt, krijgt een overzicht van allerhande cashbackacties zien van merkproducenten. Consumenten kiezen zelf aan welke acties ze willen deelnemen en stellen zo hun virtueel couponboekje samen.
Vervolgens mogen ze eender waar (in de Verenigde Staten) gaan winkelen: supermarkten, non-foodretailers, apotheken, alles mag. Als ze iets kopen waar een cashbackactie op geldt, stort Amazon het geld zelf terug in de vorm van een cadeaubon.
Het addertje onder het gras? Consumenten moeten hun kasticket van de betreffende winkels inscannen en doorsturen naar Amazon. Zo weet het Amerikaanse platform precies wat mensen kopen, ook als ze niet bij Amazon zelf shoppen. Maar mogelijk nog belangrijker: het bedrijf komt zo de actuele prijzen en het productassortiment te weten van fysieke retailconcurrenten, zonder dat het zelf op onderzoek uit hoeft te gaan.
Amazon hoopt zowel nog meer consumentendata als marktdata te verzamelen. Het is bovendien mooi meegenomen dat consumenten voor elke aankoop elders een tegoedbon bij Amazon krijgen en ze zo bijna verplicht worden een volgende aankoop op het platform te doen.