Discountketen Lidl heeft voor het eerst de omzetkaap van 100 miljard euro overschreden. Ook het moederbedrijf Schwarz Gruppe presteert sterk. De nieuwe topman Gerd Chrzanowski heeft z’n start dus niet gemist.
Dankzij winkelopeningen
Het is een mooie mijlpaal voor Lidl: de retailer zette 100,8 miljard euro om in het gebroken boekjaar 2021-2022, zo blijkt uit cijfers die moederbedrijf Schwarz Gruppe publiceert. Dat is een groei met 4,7%. Deels is die omzettoename te danken aan de opening van 300 nieuwe winkels.
De hele Schwarz Gruppe zet sterke resultaten neer: de omzet groeide van 125,3 miljard euro naar 133,6 miljard. Hypermarktketen Kaufland zag de omzet stijgen met 7,4%, tot 27,3 miljard euro. De totale onlineomzet van de groep kwam uit op 1,7 miljard euro. De groep baat meer dan 13.300 winkels uit en investeerde afgelopen boekjaar zowat 8 miljard euro in expansie, modernisering en digitalisering.
De mooie cijfers zijn een opsteker voor topman Gerd Chrzanowski, die in de loop van het boekjaar aantrad na een interne machtsstrijd binnen de groep. Hij heeft zich voorgenomen een cultuurrevolutie door te voeren bij de Schwarz groep. Van een strak, centraal aangestuurd traditioneel handelsbedrijf wil hij een wendbare onderneming maken, met gedeelde verantwoordelijkheden en een doorgedreven digitalisering.