Spar International viert z’n 90e verjaardag met een recordomzet van meer dan 40 miljard euro wereldwijd. De foodretailer breidt dit jaar z’n activiteiten uit naar drie nieuwe landen – en zelfs een nieuw continent.
Cruciale rol voor zelfstandige retail
In 2021 hebben de Spar-winkeliers wereldwijd een omzet gerealiseerd van 41,2 miljard euro, een toename met 3,3%. Daarmee doorbreekt de organisatie voor het eerst de grens van 40 miljard euro omzet. Bekeken over de twee jaren sinds de corona-uitbraak groeide de omzet met meer dan 10%. Spar breidde bovendien z’n e-commerceactiviteiten uit naar 35 landen, de onlineomzet groeide over twee jaar met 192%.
In Europa bereikte Spar een omzet van meer dan 33 miljard euro met 12.011 winkels in 27 landen. Sterke groei was er in Polen (+20%), Zwitserland (+10,7%) en Hongarije (+7,2%). De mooie cijfers illustreren de cruciale rol die zelfstandige retailers spelen over de hele wereld, zegt Tobias Wasmuht, CEO van Spar International.
Lancering in Zuid-Amerika
Eind 2021 waren er 13.623 Spar-winkels in 48 landen wereldwijd. Dat worden er binnenkort 51: halverwege dit jaar zal de organisatie van start gaan in Letland – het 18e land in Europa – en in het najaar volgt Kazachstan. Bovendien kondigt Spar de lancering aan in Zuid-Amerika: de organisatie gaat een partnership aan met Los Jardines, een familiale supermarktketen in Paraguay.
Spar viert dit jaar z’n 90e verjaardag: de organisatie werd in 1932 opgericht door de Nederlander Adriaan van Well met de ambitie onafhankelijke winkeliers te verenigen.