Vijf verlieslatende jaren
Vorig jaar al meldde Tesco dat het de Amerikaanse markt wou verlaten. Toen had het er reeds vijf verlieslatende jaren achter de rug: het verlies was over die jaren heen opgelopen tot meer dan 1 miljard euro. Met Fresh & Easy had Tesco zich toen op de Amerikaanse markt gestort met een compleet nieuw concept.
Bij de ‘verkoop’ van Fresh & Easy moet Tesco nog eens in diep in de buidel tasten. Het moet een lening geven van 80 miljoen pond (95 miljoen euro) aan Burkle en een deel van de winkels sluiten. Daar komen nog enkele andere kosten bovenop, wat het kostenplaatje voor Tesco op 150 miljoen pond (178 miljoen euro) brengt.
CEO van Tesco Philip Clarke zei dat de deal “ons een propere en efficiënte exit uit de Amerikaanse markt geeft.” Tesco trok in 2007 naar de VS met een focus op Californië, Arizona en Nevada. Die regio’s werden toen net hard getroffen door de recessie. De timing van Tesco kon dus niet slechter zijn. Amerikaanse consumenten liepen ook nooit echt warm voor het concept van Fresh & Easy, waardoor Tesco nu dus maar heeft besloten om de handdoek in de ring te gooien.
Tesco gaat nu terug volledig focussen op de Britse thuismarkt. Ook op andere markten, zoals de Chinese en de Japanse, loopt het niet vlot voor Tesco en ook daar is het bedrijf op zoek naar oplossingen.