Mirage Retail Group, de holding achter Blokker, Intertoys en BCC, zag de omzet in 2021 fors dalen en boekte ook een nettoverlies van 63 miljoen euro. Topman Michiel Witteveen moet besparen en verloren klanten teruglokken.
Bezoekersaantallen blijven achter
Terwijl Mirage Retail Group in 2020 nog een winst noteerde van 54 miljoen euro, sloot het bedrijf 2021 af met een fors nettoverlies van 63 miljoen euro. De omzet daalde met 8%. De belangrijkste oorzaak volgens topman Witteveen: de lockdowns in Nederland vorig jaar, waarvoor de overheid geen adequate staatssteun voorzag.
Maar ook sinds de heropening van de winkels in januari blijven de bezoekersaantallen achter, vooral in de centra van de grote steden: “We zaten op een gegeven moment op een min van 30%”, verklaart de CEO aan het FD. Klanten weer naar de winkels krijgen is dus de belangrijkste uitdaging voor de retailer. Daarom ging Blokker recent een samenwerking aan met Ochama, de webshop van het Chinese concern JD.com. Afhaalpunten in de winkels moeten het aantal passanten weer doen stijgen. Ook geldautomaten op de winkelvloer moeten meer bezoekers trekken, net als een grote recyclingactie met oude pannen.
Stijgende prijzen
Maar of dat zal volstaan is de vraag. De huidige inflatie is een grote horde voor de retailer, die immers moet concurreren met Action, bol.com en Coolbue. Met stijgende prijzen is het niet evident om de kosten te verlagen en de marges op te krikken. Blokker zal mogelijk bepaalde merken uit de rekken weren, omdat ze de prijzen te fel verhogen, waarschuwt de topman, die strijdvaardig blijft: tegen eind dit jaar zal de kasstroom weer positief zijn, stelt hij.
Mirage Retail Group heeft in Nederland zo’n 400 Blokker-winkels, 200 vestigingen van Intertoys en 60 van elektroketen BCC. Sinds de verkoop van discountketen Big Bazar eind vorig jaar, heeft de groep geen activiteiten meer in België.