Thuisbezorging past in buurtconcept
Dat meldt Spar in een persbericht. Spar testte de systemen sinds maart en is nu klaar om het systeem achter de websupermarkt uit te rollen naar meer winkels. Door ook een rol te gaan spelen in e-commerce wil de Spar-organisatie de positie van de ondernemers beschermen.
Vooral kleinere supermarkten in Nederland doen immers nog relatief vaak aan het thuisbezorgen van boodschappen bij klanten in de buurt en in instellingen. Dit is vaak goed voor een behoorlijk omzetaandeel binnen de supermarkten. De bestellingen komen daarbij nog veelal via de telefoon of met briefjes binnen bij de winkel. De module met de websupermarkt moet dit moderniseren en moet zorgen dat klanten niet overstappen naar Albert Heijn of andere ketens die wel een websupermarkt aanbieden.
Elke offline super ook een eigen websupermarkt
Anders dan Albert Heijn kiest Spar ervoor om de bestellingen lokaal via de ondernemer te laten lopen en niet te kiezen voor centrale verzameling en afhandeling van de bestelde boodschappen. Iedere ondernemer krijgt zijn eigen homepage met een eigen assortiment.
“Het is een echte online buurtwinkel die past bij de functie van Spar als winkel voor dagelijks gemak en dagverse boodschappen”, aldus Richard Beukeboom, e-commercemanager bij Spar. Afhalen kost niets extra’s en bezorging is vanaf vijftig euro helemaal gratis. Ter kennismaking worden er ook geen bezorgkosten gerekend en krijgen klanten bij een bestelling boven de vijftien euro een huismerkpizza van Spar naar keuze gratis.
Door te kiezen voor de afhandeling via de winkels, vermijdt Spar een confrontatie met de eigen ondernemers. Franchisers van Albert Heijn zijn al enkele jaren erg boos over de investeringen van AH in de websupermarkt. Zij hebben het gevoel dat zij door hun eigen organisatie en in hun eigen marktgebied beconcurreerd worden.