Als gevolg van scherpe prijsconcurrentie en ongeziene promotiedruk zijn de prijzen in de Belgische supermarkten te laag. Daardoor komen de marges van zelfstandige supermarkten zwaar onder druk te staan.
Stijgende kosten, krimpende marges
Het is een opmerkelijke boodschap die Luc Ardies van Buurtsuper.be de wereld instuurt: “Belgische supermarktprijzen zijn vandaag te laag.” Hij wijst erop dat de prijzen in de Belgische supermarkten dit jaar met slechts 1,8% zijn gestegen, terwijl ze in Frankrijk met 6% omhoog gingen. De oorzaak: concurrentie op het scherp van de snee. Supermarkten hebben schrik om klanten te verliezen, houden daarom de prijzen laag en halen nu wel 19,2% van hun omzet uit promoties, blijkt uit cijfers van NielsenIQ. De rivaliteit tussen uitdager Albert Heijn en marktleider Colruyt doet daar nog een schepje bovenop.
Waarnemers zijn het erover eens dat deze situatie op termijn onhoudbaar is. Foodretailers kunnen de stijgende kosten voor grondstoffen, energie en transport onvoldoende doorrekenen. Buurtsuper.be berekende dat de handelsmarge van zelfstandige supermarkten op 6 jaar tijd met 3,3% zakte als gevolg van promotie- en prijsdruk, terwijl de energiekosten verdrievoudigd zijn.
“Geen realistische prijzen”
“De Belgische consument betaalt niet langer een realistische prijs,” concludeert Ardies. “Het is een taboe om vandaag te roepen dat onze supermarktprijzen te laag zijn, want de dalende koopkracht treft niet langer enkel de lagere inkomensklasse. Supermarkten en andere voedingsbedrijven hebben nochtans, nu meer dan ooit, extra marge nodig. Niet alleen huidige energiekosten moeten betaald worden, er moet ook dringend geïnvesteerd worden in alternatieve en duurzame energiewinning omdat, ook na de oorlog in Oekraïne, fossiele brandstoffen onbetaalbaar zullen blijven.”