90 miljoen dollar verlies
Fab.com heeft ondertussen 600 medewerkers in dienst en verkoopt per minuut 5,5 producten in zijn webwinkel. Het bedrijf moet echter ook veel investeren in naambekendheid, aanbiedingen en herhaalaankopen, waardoor het verlies flink is opgelopen. Het totaal zou momenteel al op 90 miljoen dollar (ongeveer 68 miljoen euro) liggen, met dit jaar alleen waarschijnlijk een verlies van vijftig miljoen dollar (ongeveer 38 miljoen euro).
In 2012 gaf Fab.com bijvoorbeeld 40 miljoen dollar (circa 30 miljoen euro) uit aan marketing, goed voor 35% van alle inkomsten. Een immens bedrag, waarover CEO Jason Goldberg al zei dat hij van 10 tot 14 miljoen dollar (7,5 tot 10,5 miljoen euro) van die som spijt heeft.
Veel vertrouwen van investeerders
Toch blijft Fab.com doorzetten en ook bij de investeerders is het vertrouwen nog groot. Dit jaar alleen al kon het bedrijf een totaal van 160 miljoen dollar (120,5 miljoen euro) extra risicokapitaal aantrekken. In totaal vond Fab.com al meer dan veertig investeerders die samen een bedrag van meer dan 325 miljoen dollar (bijna 245 miljoen euro) investeerden. In de eerste helft van 2013 probeerde CEO Goldberg niet minder dan 100 potentiele investeerders te overtuigen.
Fab.com wil dan ook graag in de wereldwijde top vijf geraken van webwinkels, wat een beurswaarde van meer dan tien miljard dollar (7,5 miljard euro) zou betekenen. Om dat doel mee te bewerkstelligen wordt in november een Europees distributiecentrum in Eindhoven geopend.
Eigen artikelen
Fab.com zal zich ook meer gaan richten op de verkoop van eigen designartikelen, in plaats van ‘flash sales’ van producten van andere bedrijven, om zo een grotere brutomarge te krijgen. Momenteel telt het netwerk van producenten die verkopen op Fab.com al meer dan 20.000 leden, gaande van grote designermerken tot kleine artisanale producenten.
Het grootste voordeel van Fab.com is dat het zowat alles kan verkopen, zolang het maar het label ‘design’ kan dragen. Momenteel wordt Fab.com al geschat op een waarde van 1 miljard dollar (ongeveer 750 miljoen euro).