Groei vlakt wel af
De stijging van acht procent is nog steeds meer dan degelijk in een periode van recessie, maar is toch lager dan de voorgaande jaren. Toch zien ze het bij Thuiswinkel.org nog meer dan positief in: “Zowel de ondernemers als wij zien nog voldoende kansen voor groei in de online retailbranche. De consument krijgt steeds meer vertrouwen in online shoppen en de ervaren online shopper komt steeds vaker terug”, stelt voorzitter Ed Nijpels.
Het aantal online bestellingen is immers flink gestegen: in de eerste helft van 2013 werden er 46 miljoen bestellingen gedaan (+10%). Per bestelling wordt er een gemiddeld bedrag van 109 euro gespendeerd. In totaal deden 8,8 miljoen Nederlanders online een bestelling, tegen 8,5 miljoen in dezelfde periode van 2012. Er komen wel steeds minder nieuwe kopers bij, vooral omdat steeds meer mensen ooit al eens iets via het internet gekocht hebben.
De verdeling tussen producten en diensten is ongeveer 50-50, met een lichte voorsprong voor producten. Daar steeg de omzet ook meer (+11%) dan bij de verkoop van online diensten, zoals vakanties en verzekeringen (+6%).
Speelgoed en hardware sterke stijgers
Binnen de producten is het segment speelgoed opnieuw de sterkste stijger (+24% tot 31 miljoen euro), terwijl ook muziek (+18% tot 53 miljoen euro) en computerhardware (+17% tot 370 miljoen euro) sterke stijgers zijn. Binnen de online diensten blijven reizen de grootste speler (+5% tot bijna 2 miljard euro).
“De groei van computerhardware valt op als sterke stijger. Dit wordt verklaard door het toenemende aanbod van mobile devices en scherpe prijzen, waardoor steeds meer mensen een tablet online hebben aangeschaft. We verwachten dan ook dat de online aankopen via tablet en smartphone (m-commerce) steeds verder toenemen, wat kansen biedt voor online retailers”, zegt Wijnand Jongen, directeur van Thuiswinkel.org. In oktober worden de cijfers van de online verkopen via mobiel voor de eerste helft van 2013 gepubliceerd.
10,5 miljard euro omzet voor 2013
Ook voor de rest van 2013 verwacht Thuiswinkel verdere groei, met 8 procent groei voor het volledige jaar. Dat zou de totale omzet op 10,5 miljard euro brengen. “Daarnaast blijven zowel fysieke als web retailers fors investeren in het online kanaal en ontstaan veel nieuwe initiatieven die het mogelijk maken voor consumenten om makkelijk te switchen tussen on- en offline kanalen”, zegt Frank Sibbel, managing partner bij Blauw Research, dat het onderzoek in opdracht van Thuiswinkel.org uitvoerde.