Consumenten vernieuwen hun garderobe nu de coronamaatregelen zijn weggevallen: ook H&M Group ziet de omzet stijgen. Toch is de moderetailer nog niet volledig hersteld van de pandemie.
Beter dan verwacht
De Zweedse modegroep H&M, het moederbedrijf van H&M, Monki, & Other Stories, Arket en Weekday, zag z’n omzet in het tweede kwartaal stijgen met 17%, tot 54,5 miljard Zweedse Kroon (5,1 miljard euro). Dat is beter dan wat analisten hadden verwacht. Toch bereikt de moderetailer hiermee nog niet het omzetniveau van voor de pandemie. Details over de winst volgen eind deze maand bij de publicatie van de halfjaarcijfers.
Heropleving
De hele modesector lijkt ondanks de inflatie en het zwakke consumentenvertrouwen aan een zekere heropleving toe, nu de winkels weer geopend zijn en de coronabeperkingen achter de rug zijn. Sectorgenoot Inditex, het moederbedrijf van Zara, rapporteerde vorige week erg sterke cijfers. Het bedrijf meldde toen dat consumenten hun kleerkast weer aanvullen na twee jaar thuiszitten. De vraag is of die trend de rest van het jaar zal aanhouden.
Nieuwe intiatieven
H&M was de afgelopen maanden in het nieuws met heel wat vernieuwende initiatieven. De retailer lanceerde de online marktplaats ‘H&M with Friends’, die ook openstaat voor merken van externe bedrijven. In z’n Amerikaanse winkels test de retailer digitale technologie, en samen met Ikea opende H&M een creatieve hub in Londen.