Amazon hervormt zijn consumentendivisie, met een nieuwe topman én een nieuwe naam: supermarktspecialist Doug Herrington wordt het hoofd van ‘Amazon Stores’. Dat verraadt mogelijk een versterkte focus op fysieke winkels.
Consumenten worden winkels
Gaat Amazon zich nog meer concentreren op fysieke winkels? Het lijkt er wel op, nu CEO Andy Jassy een nieuwe verschuiving binnen het directieteam aankondigt. De topman van consumentenretailafdeling Amazon Consumer, Dave Clark, verlaat onverwacht het bedrijf, en daarvan maakt Jassy van de gelegenheid gebruik om de hele afdeling te herorganiseren.
Voortaan heet die niet langer Consumer, maar ‘Worldwide Amazon Stores’ – met als nieuwe topman Doug Herrington. De keuze is niet toevallig, want Herrington werkt al zeventien jaar voor Amazon en werd daar juist aangenomen om het FMCG-aanbod van de e-commercereus te ontwikkelen. Hij was het ook die in 2007 AmazonFresh, Amazons eerste eigen supermarktformule, lanceerde.
“Nog maar 1% wereldwijd marktaandeel”
Tegelijk wordt de logistiekafdeling, Amazon Operations, verenigd onder één leider: John Felton. Ook Felton werkt al zeventien jaar bij Amazon. Of zoals Bezos-opvolger Andy Jassy meedeelt aan zijn personeel: “Dit is een zeer sterk en ervaren leiderschapsteam.”
“Het is de moeite waard om te onthouden dat Amazon momenteel slechts ongeveer 1% van het wereldwijde marktaandeel in de detailhandel vertegenwoordigt, en 85% van dat wereldwijde marktaandeel bevindt zich nog steeds in fysieke winkels”, beklemtoont Jassy het belang van bakstenen winkels. Althans voorlopig nog: “als je, zoals ik, gelooft dat die verhouding in de loop der tijd zal veranderen, is er véél potentieel voor ons. Ik geloof dat we nog maar aan het begin staan van wat mogelijk is.”