Nederlandse onlineshoppers kopen vooral in Nederlandse webshops: het aandeel van buitenlandse e-commercespelers bedraagt er amper 16%, het laagste marktaandeel van heel Europa.
Het belang van lokale spelers
Nederlandse consumenten besteedden vorig jaar een bedrag van 4,8 miljard euro in buitenlandse webshops. Het cross-border marktaandeel bedraagt er slechts 15,9%. Dat is opmerkelijk weinig vergeleken met andere Europese landen. De belangrijkste reden is het grote aanbod van sterke Nederlandse webwinkels, zoals Bol.com, Coolblue, Wehkamp en AH. Zalando is het favoriete cross-border online modeplatform van de Nederlanders.
Eén en ander blijkt uit nieuw onderzoek van Cross-Border Commerce Europe, het platform dat cross-border e-commerce in Europa stimuleert. Europeanen shoppen online steeds vaker over de landsgrenzen: in 2021 vertegenwoordigde de Europese online cross-border markt een omzet van 171 miljard euro (exclusief reizen), een stijging van 17% vergeleken met 2020.
Luxemburgers gaan vreemd
Luxemburgers doen meer dan 80% van hun onlineaankopen in een buitenlandse webshop. Dat heeft alles te maken met het feit dat Luxemburg klein is en over weinig sterke lokale spelers beschikt, terwijl een zeer groot percentage van de bevolking online actief is. Veel bezochte cross-border webshops zijn Bader.de, Maisondumonde.com, Next.lu, Hunkemöller.lu, Rueducommerce, Alternate, Maxitoys en Zooplus. 40% van de aankopen zijn kleding, schoenen en accessoires.
Belgen shopten vorig jaar voor 5,5 miljard euro bij buitenlandse webshops, een stijging met 37,5% in vergelijking met 2020. Aankopen over de grens hebben er nu een marktaandeel van 35,5%. Populaire webshops zijn die van Zalando, Zara, H&M, Amazon, Wish, Shein, AliExpress en uiteraard ook de Nederlanders Bol.com en Coolblue. België staat daarmee op de vijfde plaats in de top 16 van Europa.
Duitsland is e-commercekampioen
Het Verenigd Koninkrijk daalde 10 posities in de rangschikking als gevolg van de Brexit. De omzet ging 12% lager en landde op 29 miljard euro. Britse klanten verliezen het vertrouwen in cross-border handel (-35%). Voor e-commerce verkopers betekent Brexit meer belastingen, maar ook stijgende verzendkosten, vertragingen bij leveringen, nieuwe regelgeving en meer papierwerk.
Welke Europese landen hebben dan de sterkste internationale webshops? Duitsland is e-commercekampioen, met dank aan Zalando in de eerste plaats, maar ook aan Schwarz Group (Lidl) en About You. Ook Zweden heeft sterke cross-border webwinkels. Vooral de merken van de groep H&M zijn populair. Nederland staat op de derde plaats, met als sterkste spelers Euronics, Vistaprint (Cimpress) en Philips (Signify).