Meest gebruikte pagina’s eerst
In een blog op de website van Coolblue legt designer Vincent Vreugdenhil uit wat er zoal gaat veranderen en waarom Coolblue met een geoptimaliseerde mobiele site op de proppen wil komen. Volgens hem komen 1 op 12 bezoekers van Coolblue via een mobiele telefoon. “En dat terwijl de conversie via die telefoons flink achterblijft”, schrijft hij.
Om die conversie op te drijven werd de mobiele site nu dus grondig aangepakt. De meest gebruikte pagina’s, zoals de homepage, de keuzehulp, productpagina’s en het afrekenproces, zijn momenteel al voorzien van een mobiele versie. “We zijn met de meest gebruikte pagina’s begonnen, omdat dit sneller invloed heeft op de conversie. De conversie is sinds de eerste release namelijk al 30% gestegen”, gaat Vreugdenhil verder.
Bij Coolblue hebben ze er bewust voor gekozen om niet onmiddellijk de hele site te vernieuwen en de wijzigingen stap voor stap door te voeren. “Om zo snel mogelijk resultaat te boeken, verbeteren we in kleine stapjes die we wekelijks of vaker live zetten. Dat is fijn voor de klant, die er gelijk iets aan heeft. En fijn voor ons, zodat wij direct kunnen leren van de wijzigingen die we doen”, weet Vreugdenhil.
Om de veranderingen voor de klant niet te groot te maken, werd er gekozen om te werken vanuit de lay-out van de gewone website. “Met media queries, een flexibele layout en SCSS kunnen we snel stylen en is het makkelijk om generieke opmaak toe te passen. Deze responsive oplossing is gekozen omdat er geen redirect nodig is en de website schaalt mee met de mogelijkheden van het toestel“.