Zalando geeft een winstwaarschuwing af en stelt zijn verwachtingen voor dit jaar naar beneden toe bij. Het tweede kwartaal was zwakker dan voorzien door het lage consumentenvertrouwen.
Vertrouwen consument blijft dalen
De economische omstandigheden verslechteren en het consumentenvertrouwen is historisch laag nu de oorlog in Oekraïne verder blijft woeden. Ook in juni is het consumentenvertrouwen nog verder gedaald, merkt Zalando op. Het e-commerceplatform moet bijgevolg toegeven dat zijn eerder voorspellingen niet zullen uitkomen.
Begin mei zag de modespeler vroege tekenen van een potentieel herstel, maar dat blijkt voorbarig. Het management verwacht nu dat de macro-economische uitdagingen van langere duur en intenser zullen zijn dan eerder verwacht. Op korte termijn zal het consumentenvertrouwen niet verbeteren, vreest het Duitse bedrijf nu.
Amper nog winst
Het tweede kwartaal van dit jaar was alvast zwakker dan analisten hadden voorspeld. Zalando gaat ervan uit dat het verkoopvolume, de omzetgroei én de winst allemaal aanzienlijk lager zullen liggen. Analisten rekenden op 5% meer volume, 1,5% omzetgroei en 104 miljoen euro brutowinst, maar daar blijkt dus niks van uit te komen. Zalando beklemtoont enkel dat het kwartaal wel nog winstgevend is.
Voor het volledige jaar 2022 gaat Zalando nu uit van een volumestijging tussen de 3% en 7% tot 14,8 à 15,3 miljard euro, terwijl de omzet wellicht nauwelijks zal groeien (0% tot 3%). De brutowinst zou ergens tussen de 180 en 260 miljoen euro eindigen. Dat laatste betekent wel dat de winstgevendheid in de tweede helft van 2022 sterk moet verbeteren, geeft het bedrijf toe.
Zalando hoopt de winst op te krikken door minder uit te geven aan marketing, nog meer druk te zetten op de magazijnmedewerkers (de bezettingsgraad verhogen) en een minimumorderwaarde in te voeren in nog eens vijftien markten.