“Amazon wil overal marktleider zijn”
Zo stelt hij dat Amazon in alle landen waar het actief is, op zoek is naar de positie van marktleider, zodat het die markt ook kan bepalen. “Denk niet dat je kunt samenwerken met Amazon. Amazon gaat de structuren en standaarden aanpassen en regisseren.”
“Daarnaast is Amazon een uiterst intelligente organisatie die de strategie baseert op klantenkennis. Van alle data die retailers in Amerika over hun klanten hebben, zit 99% bij Amazon.” Daarbij verwijst Molenaar ook naar een uitspraak vaan een voormalig directeur van Amazon: “Amazon is out to kill your business.”
Amazon zet ook sterk in op virtuele dienstverlening, zonder fysieke kosten. “Nu al halen ze 1 miljard omzet met het verkopen van data en 2 miljard met hun webdiensten, die ze aan derden aanbieden (webhosting). 3 miljard omzet uit virtuele diensten, daar zijn wij in Nederland een kleintje bij”, stelt Cor Molenaar.
Elke retailer zal er onder lijden
Hij vindt dan ook dat retailers zich zorgen moeten maken over de opmars van Amazon in Nederland. “In Engeland en Duitsland is Amazon al actief en breidt steeds uit, met snelle leveringen en klantenservices. Amazon heeft onlangs al contracten afgesloten voor de levering van Nederlandstalige boeken en e-boeken via CB (Centraal Boekhuis).”
“De eerste stap is gezet. Vaak denken retailers dat alleen Bol.com hier de pijn van zal voelen, maar kijk eens naar het totale aanbod van Amazon. Het zal iedere retailer en iedere branch treffen“, gaat Molenaar verder.
Google wil verbinden
Ook Google is druk bezig op de Nederlandse markt en zal zijn rol gaan spelen. “Google is een andere disruptor die actief zal zijn in Nederland. Nu al hebben ze de zoekresultaten aangepast aan lokale winkels. Google is actief met “image recognition”, location based services en shopping applicaties. Google gelooft in een hybride wereld, waar de klanten zowel online als offline actief zijn op een onvoorspelbare manier”, schrijft Molenaar over Google.
Hij toont ook aan hoe Google wil verbinden en momenteel al logistieke connecties uitprobeert, waarbij klanten via Google bestellen en dan vaak binnen 1 uur hun artikels aangeleverd krijgen bij lokale winkels.
Omdat online klantendata het hoogste goed is geworden, komt ook steeds Facebook in beeld: op basis van 1,2 miljard actieve gebruikers is er heel veel kennis over klanten, markten en trends. “Dit kan gebruikt worden om deze klanten op het koopmoment te benaderen. Hierbij wordt vooral gebruik gemaakt van de reclamebudgetten van webwinkels en van lokale winkels.” Een miljardenbusiness, weet Molenaar.
Mobiele apparaten zijn basis voor de disruptie
De grootste dragers van al die disruptors zijn de mobiele apparaten, zoals smartphone en tablet. “Hierdoor is het mogelijk om te weten wie de eigenaar is, waar die zich bevindt, wat hij daar doet en wat zijn behoefte is. Als deze kennis in “real time” leidt tot directe communicatie”, stelt Molenaar.
Hij stelt dat nu al 58% van de Amerikanen een winkel enkel bezoekt om producten enkel later online te kopen en vraagt zich dan ook weer hardop af of winkelstraten zullen evolueren naar showrooms zonder omzet of dat er een nieuw model voor winkels zal ontstaan, met andere logistiek en met integratie van het internet.
“Ik denk het wel. Nederland heeft nu nog het voordeel dat ze achterloopt op Amerika, maar dit voordeel moet dan wel gebruikt wordt om direct, zonder enige vertraging, actie te nemen om structuren aan te passen en voorbereidingen te treffen voordat deze Amerikanen ook hier gaan komen, met Amazon voorop. Lethargie en afwachten is wel het slechtste wat je kunt doen”, besluit Cor Molenaar.