Bij Tesco zijn producten van Heinz, met zijn ketchup en bonen in tomatensaus nochtans een vaste waarde in Britse huishoudens, uit de rekken verdwenen. Door een prijsdispuut zijn er momenteel geen leveringen.
“Geen ongerechtvaardigde prijsverhogingen”
Het zit er bovenarms op tussen Tesco en Heinz. De Britse supermarktketen weigert de prijsverhogingen van de Amerikaanse ketchupproducent te aanvaarden, waardoor die momenteel geen nieuwe voorraden meer levert. In een toenemend aantal Tesco-supermarkten kunnen Britten daardoor al geen ketchup, bonen in tomatensaus of soep van Heinz meer vinden. De producten zijn nochtans basisitems in de voorraadkasten van veel Britten en Heinz is er onbetwiste marktleider.
Als marktleider in de Britse foodretail laat Tesco zich de eenzijdige prijsstijging echter niet welgevallen, zelfs niet van een grootheid als Heinz. “Wij zullen geen ongerechtvaardigde prijsverhogingen doorberekenen aan onze klanten”, aldus een woordvoerder van de supermarktketen tegenover BBC News. “Het spijt ons dat dit betekent dat sommige producten op dit moment niet verkrijgbaar zijn, maar we hebben genoeg alternatieven om uit te kiezen en we hopen dit probleem snel te kunnen oplossen.”
Soep tot 40% duurder
In de huidige context van hoge inflatie en sterk stijgende voedselprijzen, vindt Tesco dat het “meer dan ooit de verantwoordelijkheid heeft om ervoor te zorgen dat klanten de best mogelijke waarde krijgen”. In andere supermarkten zijn de prijzen voor Heinz-producten de laatste weken soms tot 40% gestegen, berekende The Grocer. Steeds meer Britse consumenten proberen te besparen door zichzelf een maximumbedrag op te leggen en Britten gaan vandaag ook gemiddeld minder naar de supermarkt.
Heinz verdedigt zich door te stellen dat de productiekosten omhoog zijn gegaan. Het bedrijf stelt dat het steeds naar oplossingen zoekt om producten voor ieders budget te voorzien, door te variëren in prijs, grootte en verpakkingen. De ketchupproducent heeft er vertrouwen in dat er snel een positieve oplossing komt met Tesco.
Fabrikanten houden been stijf
Het is dit jaar lang niet de eerste keer dat er conflict ontstaat tussen merkfabrikanten en retailers. Begin dit jaar was er nog een dispuut tussen Colruyt en producenten Nestlé en Ferrero, waarbij Nutella even uit de rekken verdween, in Frankrijk zette Jacobs Douwe Egberts de leveringen aan Intermarché stop en Colgate Palmolive had ook al ruzie met Tesco.
Lang duren de ruzies duren meestal niet, aangezien de kosten nu eenmaal stijgen en er “geen andere keuze” is dan ze te delen, zoals Kellogg eerder zei. Fabrikanten onderhandelen momenteel vanuit een sterke positie met de supermarkten, analyseerden we, en zijn ook niet bang om de leveringen stop te zetten indien nodig. Hoe snel de Britten hun ‘baked beans’ terugkrijgen en tegen welke prijs, valt dus af te wachtten.