Claes Retail Group (CRG), het moederbedrijf van JBC, CKS en Mayerline, is vorig jaar flink hersteld. De omzet zit weer bijna op het niveau van 2019 en de winst heeft zich goed herpakt. De JBC-moeder ziet ook interessante nieuwe trends.
Er is winst na corona
CRG, de holding boven JBC, CKS en Mayerline, sloot 2021 af met een omzet van 231,6 miljoen euro. Dat is bijna net zoveel als pre-coronajaar 2019, toen de Belgische modegroep voor 233,7 miljoen euro verkocht – inclusief btw. De omzet steeg vorig jaar met 23% ten opzichte van 2020.
Het familiebedrijf is bovendien erg blij met het winstherstel: tijdens de coronalockdowns dipte die even in het rood, maar vorig jaar haalde CRG een geconsolideerde winst van 3,3 miljoen euro. Het bedrijfsresultaat (EBIT) bedraagt 5,2 miljoen euro, wat niet alleen een significante verbetering is van 17,2 miljoen euro ten opzichte van 2020, maar ook beter dan 2019. “De solvabiliteit zit hierdoor op een gezond niveau van 47%”, klinkt het.
Winkelknaldrang na het pre-shoppen
“Onze merken tonen echt hun sterktes. Na de lockdowns en winkelbeperkingen vinden de klanten weer de weg naar JBC, Mayerline en CKS”, aldus mede-eigenaar Bart Claes. Letterlijk, want de topman ziet “fysieke winkelknaldrang”: “Mensen zijn sociale wezens en shoppen is en blijft een sociale aangelegenheid.” Al doen consumenten wel eerst aan “pre-shopping” in de webshops: klanten doen daar inspiratie op en gaan daarna naar de winkels om te passen en te kopen.
CRG blijft daarom inzetten op de combinatie van online (pre-)shopping en persoonlijke winkelervaring. Zo verkent de groep het metaversum – JBC opende een winkel op het populaire onlineplatform Fortnite – en was er de lancering van JBC Live Shopping via videostreaming, terwijl er tegelijkertijd is geïnvesteerd in de fysieke winkels. De groep opende in 2021 vier nieuwe vestigingen en vernieuwde acht winkels. Vooral bij het 65-jarige Mayerline werd “ingrijpend verbouwd”.
Nieuwe overname: Thelma & Louise
Voor 2022 trekt Claes Retail Group 15 miljoen euro uit om verder te investeren. Het investeringsplan voorziet verbouwingen, verhuizingen en nieuwe panden, maar ook digitale transformatie en innovatieprojecten. Dit voorjaar werden de JBC-winkels in Bree en Schoten en de CKS-vestigingen in Bree en Knokke al onder handen genomen.
Binnenkort komt in Mechelen nog een tweede JBC-winkel aan de Bruul en krijgt Antwerpen een nieuwe flagshipstore van Mayerline. Ook de eerste overname van dit jaar is al een feit: CRG kocht het Antwerpse vrouwenlabel Thelma & Louise. Het merk zal vanaf het voorjaar van 2023 bij JBC te verkrijgen zijn.