Onder CEO Jesper Brodin waait een nieuwe wind door de Ikea-groep. De Zweedse meubelkolos ondergaat momenteel een historische digitale transformatie, een duurzaamheidsrevolutie en een ingrijpende omslag naar openheid en samenwerking.
De toekomst co-creëren
De eerste resultaten en vooral de gezette toon was tot 3 juli te zien in de Zweedse stad Helsingborg, waar Ikea de H22 City Expo organiseerde. Een maandlang stond alles er in het teken van samenleven, in alle betekenissen van het woord. Hoe kunnen mensen beter leven, niet alleen in huis maar in de stad en de bredere samenleving?
Niemand kan alles alleen, vertelt Brodin, die inmiddels vijf jaar aan het hoofd staat van de blauw-gele reus, aan RetailDetail. Samenwerken moet dus met werkelijk iedereen, van concurrenten tot consumenten. Van vluchtelingen tot AI-ontwikkelaars.
Het Antropoceen zal de komende jaren in een stroomversnelling komen. Vreest u niet voor een enorm tekort aan grondstoffen? Wat zijn uw oplossingen?
J.B.: “De beschikbaarheid van grondstoffen is zeer dynamisch en hangt af van vele factoren, dus de situatie verandert snel. We werken samen met onze partners om de beschikbaarheid van grondstoffen veilig te stellen en onderbrekingen in de productie tot een minimum te beperken.
Bovendien is 60% van de materialen die Ikea gebruikt hernieuwbaar en 10% gerecycleerd. De ambitie is om tegen 2030 een gecombineerd totaal van 100% te bereiken. We gebruiken al veel hernieuwbare materialen op houtbasis, en we verhogen het aantal gerecyclede materialen zoals gerecycled plastic in onze producten. Ons doel is onnodig materiaalverbruik te vermijden, door te focussen op lichtgewichtconstructies en zo meer te maken met minder.”
Wanneer kunnen we de eerste echt circulaire Ikea-producten verwachten? Zal het ooit mogelijk zijn?
J.B.: “Laat ik beginnen bij onze Godmorgon-dozen. Vanuit Ikea-perspectief zijn die volgens onze ontwerpcriteria 100% circulair. Het is maar één voorbeeld, maar Ikea streeft ernaar om in 2030 een circulair bedrijf te zijn.
Aangezien materialen de grootste bijdrage leveren aan de Ikea-klimaatvoetafdruk, waarbij het winnen van grondstoffen goed is voor meer dan 40%, is dit een belangrijk element. Onze materiaalagenda komt in een stroomversnelling nu we nieuwe bronnen vinden en nieuwe materialen ontwikkelen. Tegen 2030 willen we in ons productassortiment alleen nog maar verantwoord gewonnen hernieuwbare of gerecyclede materialen gebruiken.
Maar zoals altijd kan niemand alles alleen. Daarom moeten we langetermijnrelaties met onze klanten ontwikkelen, verbinden waar het waarde toevoegt en samen de toekomst co-creëren. Om dit te doen, testen en ontwikkelen we nieuwe businessmodellen en concepten. We willen klanten in staat stellen om de levensduur van hun Ikea-producten te verlengen met handige oplossingen die hen inspireren om ze op een circulaire manier aan te schaffen, te onderhouden en door te geven.
De belangrijkste stappen zijn:
- Circulaire producten ontwerpen;
- Hernieuwbare of gerecyclede materialen gebruiken;
- Meer circulaire diensten testen;
- Krachten bundelen met anderen en het goede voorbeeld geven.”
Wordt Ikea een platform, dat met andere merken en bedrijven samenwerkt?
J.B.: “Ikea is een nieuwsgierig bedrijf. Openstaan voor nieuwe ideeën en samenwerken met verschillende mensen is een manier om te leren, te ontwikkelen en dingen beter te maken voor het dagelijkse leven thuis en om een beter dagelijks leven te creëren voor de vele mensen. Als we samenwerken, begint het altijd met een onderwerp, iets waar we nieuwsgierig naar zijn, een uitdaging of een probleem dat we willen oplossen. Dat is altijd het uitgangspunt. Vervolgens kijken we met wie we dit samen kunnen onderzoeken.
We verwachten dat deze samenwerkingen een reis zijn van nieuwe inzichten, kennis delen, samen ontdekken en dat we uiteindelijk iets nieuws en bruikbaars produceren dat inspeelt op de behoeften van mensen. Voorbeelden van samenwerkingen zijn er zowel binnen ons assortiment, zoals de collectielancering met Swedish House Mafia, als meer conceptuele en maatschappelijke samenwerkingen, zoals het Atelier100-initiatief met H&M en Living Lab. We blijven uitkijken naar initiatieven die bijdragen aan onze visie.
Ook investeren we in projecten en bedrijven die waarde kunnen toevoegen voor mensen en aan ons stappenplan om in 2030 klimaat- en menspositief te zijn. Goede voorbeelden zijn onze investeringen in wind- en zonneparken, maar ook in AI-bedrijf Geomagical en dienstenplatform TaskRabbit.”
Gamification, metaverse en andere digitale trends, zet u daar vandaag op in?
J.B.: “We zijn voortdurend op zoek naar nieuwe manieren om onze decennialange kennis over het leven thuis op nieuwe en innovatieve manieren bij de klant te brengen. De Ingka Group, die Ikea Retail in tweeëndertig landen runt, ondergaat momenteel de grootste digitale transformatie in onze bijna 80-jarige geschiedenis.
Het doel is om handig, betaalbaar en duurzaam te worden voor de vele mensen. We zijn voortdurend in ontwikkeling en onderzoeken nieuwe manieren om tegemoet te komen aan de behoeften en dromen, inclusief digitale oplossingen. We blijven eraan werken en zullen meer delen wanneer we klaar zijn.”
Hoe slaagt IKEA erin te anticiperen op trends? Wat is de trendwatching- innovatiemachine daarachter? Wat kunnen andere retailers hiervan leren?
J.B.: “Als wereldleider in Life at Home zijn we verplicht om voortdurend feedback te krijgen van onze klanten en dat doen we op verschillende manieren. Zo ontwikkelen we bijvoorbeeld het grootste rapport ter wereld over Life at Home. Of presenteren we in H22 City Expo de tentoonstelling Home Stories, waarbij we over de hele wereld zijn gereisd om de verhalen van mensen te verzamelen. Zestig van deze verhalen zijn te zien voor bezoekers.
Ook hebben we op H22 City Expo het Living Lab, een samenwerking tussen Ikea en Obos (een van de grootste woningbouwbedrijven in Noorwegen) waar we onderzoek doen naar de toekomstige vormen van huisvesting, C40 Cities (een onderzoek naar nieuwe modellen voor koolstofvrije stadsontwikkeling met multidisciplinaire teams van architecten, ontwikkelaars, investeerders en creatieve bedrijven in verschillende steden in de wereld) of Space10 (een onderzoek naar de ideale stad van 2040).
Meer dan ooit delen wij onze ‘best practices’ en kennis, bijvoorbeeld door ons Life at Home Report jaarlijks openbaar te maken. We roepen andere retailers zelfs op tot actie. Op het Economisch Wereldforum hebben we de Skills for Employment Toolbox beschikbaar gesteld, waarmee bedrijven vluchtelingen als medewerkers kunnen integreren. (Ook op het RetailDetail Human Resources & People Congress op 13/10, nvdr. Klik hier voor meer info.) Meer dan 500 bedrijven gebruiken de tool al.”
Waar ziet Ikea de retailwereld over 20 jaar?
J.B.: “Wij zien de retailwereld over 20 jaar als 100% circulair, klimaat- en mensgericht, waarbij de klant een organische omnichannelervaring krijgt. Het wordt een retailecosysteem dat volledig is geïntegreerd met andere sectoren en de samenleving, meer zorg dragend voor onze ene planeet en een beter dagelijks leven creërend voor mensen.”
Ikea biedt al een tijdje werk aan vluchtelingen en wil met die ervaring nu ook andere bedrijven helpen. De ‘best practices’ deelt Ikea op het Human Resources & People Congress van RetailDetail. Klik hier voor meer informatie en tickets.
Lees ook meer over de toekomstmodellen en de nieuwe businessvisies van Ikea en andere toonaangevende retailspelers in het gloednieuwe boek The Future of Shopping: Re-set Re-made Re-tail van Pauline Neerman en Jorg Snoeck.