Andere margestructuren
Als traditionele retailers die rol willen gaan invullen, dan zullen ze zich volgens Pieter Zwart wel moeten aanpassen. “Als dat je rol in de waardeketen is geworden, dan horen daar ook andere margestructuren bij“, zegt hij aan RetailTrends.
Die aanpassingen zullen investeringen vragen, investeringen die misschien wel te groot zijn voor sommige retailers. “Ik voorzie voor traditionele retailers een hele zware toekomst, zelfs als ze nu al een succesvolle onlinestrategie hebben geformuleerd“, gaat hij verder.
Verlengstuk van online
Coolblue zelf heeft momenteel zes vestigingen, vier in Nederland en twee in België, die voor Zwart nu al een verlengstuk zijn van het online gedeelte. “We weten dat nagenoeg iedereen die door de voordeur van de winkel loopt eerst onze website heeft bezocht.”
De winkels moeten dan ook vooral de “sensopatische beleving” verder aanvullen en hebben ze ook hun nut bij de dienst na verkoop. Zwart zegt ook dat mensen sneller iets zullen kopen, als ze weten dat er een winkel in de buurt is – wat hij het “steen-door-de-ruitprincipe” noemt: “Als ze ontevreden zijn met iets, zijn wij geen schimmige postbusfirma, maar weten ze dat ze een steen door de ruit kunnen komen gooien”, zei hij eerder op een persconferentie.
Pieter Zwart zegt momenteel nog geen idee te hebben hoeveel winkels van Coolblue er uiteindelijk zullen komen, maar hij stelt wel dat het bedrijf nog flink zal groeien. “Dat zou nog weleens veel groter kunnen zijn dan de meeste mensen denken”, besluit hij.