Meer muziek en film, minder games
In het nieuwe concept gaat Free Record Shop voor een groot stuk terug naar zijn oorsprong: de basis van het assortiment wordt opnieuw muziek en film. Videospelletjes worden daarbij voor een stuk terug naar de achtergrond gedrongen.
“Muziek en film zijn de ‘destination’ om naar FRS te gaan. Games is een belangrijke groep daaromheen met een omzetaandeel van twintig procent. Film is goed voor 33 procent en muziek 31 procent van de omzet. Games blijven belangrijk, maar smal”, liet CEO Roland van Geest weten aan Entertainment Business.
Tweedehands games
Gaming zal enkel nog in een beperkt aantal titels voorkomen en er zal daarbij ook sterk ingezet worden op tweedehands games. De doelgroep van gamers “streeft niet naar een boekenkast vol met collecties en is in het tweedehands-assortiment geïnteresseerd”, aldus Van Geest.
“Daarmee zijn we ook onderscheidend ten aanzien van Media Markt en Bart Smit, want die hebben dat niet.” Free Record Shop zal ook nog hardware, zoals hoofdtelefoons en consoles blijven verkopen.
Intussen raakte bekend dat Free Record Shop ook zijn online strategie gaat herbekijken en ook zijn hoofdkwartier wil verhuizen richting België. “Daar staan nu immers de meeste winkels”, klinkt het.