Te hoge huur
Het hele geschil tussen beide partijen draait om de huursom die de franchisers moeten afdragen aan het moederbedrijf. Die huursom is normaal een vast percentage van hun omzet, waar dan onder andere de huur voor het filiaal van wordt betaald.
In 2008 werd bij Bakker Bart dat bedrag echter vastgesteld voor tien jaar, waardoor het niet meer afhankelijk is van fluctueringen in de omzet. 2008 was een topjaar voor Bakker Bart met recordwinsten en –omzetten. Sindsdien zien de franchisers echter de omzetten teruglopen.
“Glashard vasthouden aan eigen koers”
Door die teruglopende omzetten wordt de vastgestelde prijs meer en meer aanzien als een hele zware last, daarom werden er gesprekken aangeknoopt met de directie van Bart’s Retail. Die zijn nu stopgezet en de franchisers hebben daarop besloten om naar de rechter te trekken.
“Aan de ene kant wordt de schijn opgehouden dat middels constructief overleg naar oplossingen wordt gezocht, terwijl men feitelijk glashard blijft vasthouden aan de eigen koers“, vertelt John Gerressen, voorzitter van Bart’s Franchise Vereniging in De Financiële Telegraaf.
Bert Bagboer, de directeur van Bakker Bart, ziet het allemaal een tikkeltje anders: Wij als directie kunnen ons vinden in de grootste delen van het plan”, stelt hij in De Financiële Telegraaf. “Als het water tot aan de lippen stijgt, schakelen we snel, maar sommige dingen moeten wel gewoon kunnen.”