Prijsverlagingen AH wegen zwaar door
De matige ontwikkeling van de supermarktomzet gaat nog verder terug: voor de drie weken van daling bleef de omzetgroei al steken op een percentage dat onder een procent ligt. Daarmee maakt de supermarktbranche één van de slechtste maanden in lange tijd door. De cumulatieve omzet van supermarkten is dit jaar zelfs gedaald naar 2 procent, dat is zelfs lager dan de 2,1 procent van vorig jaar.
Mogelijkerwijs spelen de prijsverlagingen van Albert Heijn van enkele weken geleden, die door veel andere supermarktketens zijn gevolgd, een rol in de daling van de omzetten. Als marktleider heeft AH immers een grote invloed op het totaalcijfer van de markt.
De supermarkten leken nochtans een branche die relatief weinig last had van de economische tegenwind, maar de omzetstijgingen van de afgelopen jaren waren vooral te danken aan hogere prijzen en omzet die weglekte uit foodservice en de horeca.
De cijfers komen van onderzoeksbureau IRI, dat de weekomzetten van supermarkten meet op basis van de daadwerkelijke scanninggegevens van veel supermarktketens. Het was de website Distrifood die de gegevens kon inkijken.