Vertraging door privacyproblemen
De Nederlandse marktleider wilde dit systeem eigenlijk vorig jaar al invoeren, maar privacywaakhond College Bescherming Persoonsgegevens stak een stokje voor de introductie. AH had klanten immers niet nadrukkelijk genoeg gevraagd of gegevens hiervoor mochten worden gebruikt. Daarop werd de introductie op de lange baan geschoven.
Ahold-topman Dick Boer liet zich enkele weken geleden echter al ontvallen dat de komst van de nieuwe Bonuskaart niet ver weg meer was. Die plannen leken echter alweer de mist in te gaan, toen de Consumentenbond met een onderzoek kwam naar mogelijkheden om de aankopen van wildvreemden te bekijken via de website van Albert Heijn.
Dit blijkt nu echter toch geen hindernis te zijn voor Albert Heijn, dat ook stelt aan de voorwaarden van de privacywaakhond te voldoen. Wie de nieuwe Bonuskaart wil, moet deze online activeren en verplicht naam en geboortedatum achterlaten. Het blijft ook mogelijk een anonieme bonuskaart te gebruiken, maar die klanten krijgen dan geen persoonlijke aanbiedingen.