Na maanden van testen opent de eerste kassaloze Aldi Shop&Go van het Europese continent woensdag voor het grote publiek. Een pilootproject, benadrukt de retailer, van een uitrol is nog lang geen sprake.
Geen hybride model
Klanten van de Aldi Shop&Go aan de Lange Viestraat in Utrecht hoeven niet meer aan te schuiven aan de kassa: die is er namelijk niet. Dit is de eerste “app-only” Aldi op het Europese vasteland. Shoppers moeten de app downloaden en hun kredietkaartgegevens toevoegen. Aanmelden om de winkel binnen te komen gebeurt via een QR-code, zoals bij Amazon Go. Aldi koos niet voor een hybride model: zonder app kom je er niet in.
Vervolgens kan je de producten meenemen die je wil. 475 camera’s en 450 weegschalen registreren je aankopen. Om de winkel uit te lopen scan je opnieuw een QR-code. De betaling volgt automatisch. “We willen de winkelervaring voor onze klanten zo eenvoudig mogelijk maken,” zegt Jan Oostvogels, de Belg die sinds 2020 CEO is van Aldi Nederland. “Dit project past perfect binnen onze kernwaarden.”
Het project ging veertien maanden geleden van start. Omdat Aldi Nord de kennis niet zelf in huis heeft, ging de retailer in zee met technologische partner Trigo Vision. De keuze voor Utrecht is ingegeven door de nood aan een ‘high traffic’-locatie, en doordat Nederlanders affiniteit hebben met technologie.
Privacy voor alles
Dit is een pilootproject, benadrukt Oostvogels. “Jullie zien hier geen 100% afgewerkt product. Het is een zelflerend systeem, gebaseerd op artificiële intelligentie. We hebben het uitgebreid getest op kinderziektes en gaan dit samen met onze klanten slimmer maken door meer data toe te voegen.”
De grote uitdagingen voor Aldi zijn veiligheid en privacy. “Bijvoorbeeld: hoe garandeer je dat een minderjarige hier geen alcohol kan kopen? We hebben wijn en bier in een afzonderlijk gedeelte van de winkel gezet, achter een extra poortje. Hier checken we je leeftijd.”
Omdat Aldi camera’s gebruikt, moet privacy 300% oké zijn, aldus Oostvogels. “We doen op geen enkele manier aan persoonlijke identificatie. Evenmin gebruiken we gezichtsherkenning of oogscans. De camera’s volgen enkel de beweging van de mensen en artikelen. Alle data verdwijnen weer na de winkeltrip.”
Nergens zo makkelijk
“Je kan nergens zo eenvoudig je boodschappen doen”, claimt de topman. Dat klopt zeker, al voelt het een beetje ongemakkelijk dat je tijdens het winkelen niet kan zien wat het systeem aan aankopen heeft geregistreerd – je kan dus ook je budget niet in het oog houden zoals bij een klassieke zelfscan. “Daar werken we aan”, zegt de retailer. Ook andere betaalmogelijkheden dan de kredietkaart zullen worden toegevoegd.
Aldi kondigde de plannen voor een kassaloze winkel in Utrecht al aan op 1 oktober 2021. Normaal zou de winkel begin 2022 de deuren openen, maar het testen nam meer tijd in beslag. “We zijn zonder duidelijke tijdslijn in dit project gestapt, er is dus geen sprake van vertraging”, zegt Oostvogels. Hij wil de tijd nemen voor een evaluatie. “We gaan bekijken wat we op termijn hiermee kunnen doen in de rest van onze winkels.”
In het spoor van Amazon
Sinds de opening van de eerste Amazon Go in 2018 testen wel meer retailers kassaloze of onbemande winkelconcepten. Ze hopen op deze manier consumenten een naadloze winkelervaring te bieden in combinatie met uitgebreide openingsuren. De verwachtingen van shoppers liggen immers steeds hoger, maar retailers kampen met personeelskrapte en hoge loonkosten.
In het Verenigd Koninkrijk heeft Aldi Süd ook al een erg vergelijkbare kassaloze Shop&Go winkel: die was aanvankelijk enkel open voor medewerkers, maar opende in januari in Greenwich (Londen) voor het grote publiek. “We zijn er uiteraard een kijkje gaan nemen, maar ons project is onafhankelijk van wat de collega’s van Aldi Süd doen.”
Ook Tesco en Sainsbury hebben Britse kassaloze winkels geopend. Tesco gebruikt de technologie van Trigo, net als Netto en Rewe in Duitsland. Sainsbury maakt gebruik van Amazon Go technologie. Albert Heijn gebruikte voor z’n kassaloze AH to go containerwinkel technologie van AiFi. In Parijs opende Carrefour Flash 10/10, waar shoppers maar tien seconden nodig hebben om te winkelen, en nog eens tien seconden om te betalen. En in Gent test Colruyt een onbemande winkel met de naam Okay Direct. De Belgische retailer ontwikkelde daarvoor zelf de technologie.